Életem értelme 6.

Ismétlés: ... a gondolkodás fajtái... hogyan gondolkodhatunk az élet értelméről.. az élet értelmetlenségének gyakori oka: a belső hangok káosza. Belső hangok egymással való kommunikációjának segítése. Gyerekkortól elnyomott belső hangok szóhoz engedése. Példa: „Nem megfelelő a belső ima életem”. Nem tud mit kezdeni azzal a kérdéssel, hogy „Mihez van kedved?”. Tipikusan valamilyen szégyenen keresztül kell előhoznunk az eddig eltakart értékeket. Három gyermekes édesanya története, aki szégyelli kimondani, hogy alkotott, teremtett valamit. Értékkonfliktus, egymással versengő belső hangok…

Életem értelme 2.

Az életünk értelme föltárulhat: 1. egy esemény okában 2. megnevezünk egy célt 3. meglátjuk a lényeget 4. összefüggésében tudunk látni valamit 5. mi magunk is adhatunk értelmet neki például döntés, cselekvés, elköteleződés révén 6. egy élmény nyomán 7. kapcsolatokban - fölismerjük, hogy nem vagyunk egyedül (DE: egy ember nem lehet egy másik ember életének az értelme, mert akkor ez azt jelentené, hogy az élet értelme nem feltétel nélküli.) Az, hogy az élet értelmét miben tudjuk…

Életem értelme 3.

Lehet keresni, találni és megadni az élet értelmét. Célok. Lényegkiemelés, összefüggés, döntés, cselekvés, kapcsolatok, szociális környezet. Az élet értelmének van egy társas, szociális jellege. A 3. generáció gyakran abban találja meg az élete értelmét, amiben az első egyáltalán nem (amiből elmenekül). Mégis, az előző nemzedékek hozzájárulnak a mi értelemkeresésünkhöz, -találásunkhoz és -adásunkhoz. A kultúra, egy társadalom az értelem megtalálásának bizonyos területeit nagyon föl tudja erősíteni, más területek viszont az árnyékba kerülnek vagy tudattalanná válnak. „Kulturális…

Életem értelme 4.

Az élet értelme felfedezhető azáltal, hogy a belső érték-konfliktusainkat elrendezzük; az értékek közti párbeszéd problémás, akadályozott lehet bennünk, s ez káoszt okoz. A káosz elrendezésének különböző módjai: - felismerem, hogy a két érték nem mond ellent egymásnak, hanem valami más, mélyebb téma húzódik meg mögötte (pl. nem tudok bánni a veszteséggel, nehéz választani) - az egyik hangot értékesnek ismerem föl, a másikat nem, de ha meghallgatom, rájövök, az is értéket képvisel - így harmóniára juthatok…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 16.

Ismétlés: A de Bono-féle 6 kalap modell - kiindulópont: az életnek feltétel nélkül van értelme - ha nem találjuk az életünk értelmét, elmegy belőlünk az életerő, életkedv - az élet értelme személyes, kihívás és felszólítás jellegű (nagyon esetleges, kinél mennyire talál célba egy segítségnek szánt mondat) - az élet értelmét különböző módokon találhatjuk meg: 1. Megtalálom egy életesemény okát. DE: nem feltétlenül történik így (Feri színházi élménye) Van, hogy csak jóval az esemény után áll…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 15.

Emlékezzünk a jövőre! „Násznagy-szöveg”: a séma kialakulásakor meglévő állapotunk szavakkal való leírása. Edward de Bono: hat kalap modell. 1 Fehér: tények – információk – adatok. 2 Piros: érzések – érzelmek. 3 Fekete: a megfontoltság. 4 Sárga: értékek – jelentőség – fontosság. 5 Zöld: a teremtő, kreatív gondolkozás. 6 Kék: összefüggéseket – folyamatokat – rendszereket látó gondolkodásmód.

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 12.

Nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a gyerekkel. Amit a szülő tesz, sokszor csak a saját érzelmi önszabályozása gyöngeségét tükrözi. Ne bűnbakokat ..., inkább a megerősödésükért tegyünk. Műfa, műhó. Fegyelem, önfegyelem. # Az önfegyelem kialakulásának gyökerei – Jelenvaló szülő. Leila hercegnő és a céltábla. Szabad hibázni, tévedni. A figyelem fegyelmezettsége. Keretek, struktúrák, szabályok, határok. Együttműködés. Szabadság és felelősség. Iskolai problémák gyökerei: 1. A család rendezetlensége. 2. Az iskola, amelyik nem figyel…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 13.

Máté Gábor: Szétszórt elmék. Násznagyi szövegek. Mit kezdjek az életemmel? "Úgy csinálni, hogy az mindenkinek jólessen?" Hiány- vagy növekedésmotiváltan élek? Ne büntesd magad tovább.

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 10.

Nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a gyerekkel. „Hallod amit mondok?!” Saját önszabályozásunk gyöngesége. Papi történet – egymás kísérése. Ki veszti el a kontrollt az asztalnál? Ki nevel? A gyereknek olyan felnőttre van szüksége, aki érzelmi biztonságot ad. Lehet-e úgy fejlődni, hogy közben nem kell megváltoznunk? A nevelés, mint a szorongásunk enyhítésének formája. A gyerek felelősséget fog vállalni azért a szülőért, aki nem vállal felelősséget önmagáért. Elég jó anya/apa/pap vagyok. A…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 11.

A gyerekek: a társadalom kismegszakítói. Ahogy a szülő „nevel”, ugyanazt a gyereknél „neveletlenségnek” tekinti .A gyerek nem azt hallja, amit mondok, hanem azt, ahogy mondom. Az erőteljesebb üzenet abban van. A helyzetre és a kapcsolatra reagál. A lónál is úgy van, hogy először bizalom, szőre, bőre, izma, zsigere. A gyereknek arra lenne szüksége, hogy megvárjuk őt; hogy érzelmileg hozzánk tudjon érkezni. Szubjektív realitás, objektív realitás, egyetemes realitás. „Semmi mást nem kell csinálni – dőlj bele!”

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 7.

A cselekvésmódoknak megvannak az értékei is. A lélek nem tesz semmit cél nélkül. Batthyány-Strattmann László - a séma logikája szerint: hiperaktivitás, túlkompenzálás: erényes visszafogott élet. Anya: fél kimenni a közúti forgalomba - kezelhetetlen, kiszámíthatatlan világ (gyerekkorból) - túlkompenzálás (kézben tartja a dolgokat): túlkontrollálja, túlfegyelmezi a gyerekeket. Ha meglátom a zavaraim értelmét, segíti a reálisan pozitív önbecsülésem, a belső fejlődés elindul. A gyerek 100-szor áll föl egy tanórán - otthon nem foglalkoznak vele - az órán…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 8.

Lelassulni, kivonni magunkat a már megszokott tempóból. Nem érdemes kiabálni sem a gyerekkel, sem a szülővel, sem a pedagógussal. A zavarnak nemcsak célja és értelme van, merthogy a lélek hozza létre, hanem éppenséggel arra is utal, hogy valamikor olyan helyzetbe kerültünk, amikor ezt már érdemes volt csinálni. Ez sokkal megértőbbé tud bennünket tenni saját magunk felé. Adni egy év pihenést magunknak. (Jung). Pszeudo-autonómia: látszat-függetlenség és -szabadság. Kisgyerkőc/keménycsávó. Agyonalkalmazkodás története: gyerekként agyonalkalmazkodja magát – felnőttként mindent…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 9.

(Nem találtam a pizsamámat.) A gyerekek gyakran túlságosan bevonódnak, túlságosan sokat kapnak a mi felnőtt világunkból. Ami bennünket boldogtalanná, feszültté, szorongóvá, idegessé, agresszívvá, fölhecceltté stb. tesz, az a gyerekeket megsebzi, megbetegíti. Túl sok tárgy, túl sok választási lehetőség, túl sok információ, túl nagy gyorsasággal. Erik Erikson: „A gyerekünket ne keverjük össze a tüneteivel.” S a gyerek tüneteit ne keverjük össze a gyerekkel! A lélek semmit sem tesz cél nélkül. Nem a gyerekkel van a baj,…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 6.

Matchbox-tologatás, körbejárás, elmélyítés. E sémában: nem tud a reményéből élni, nem tud a múltbéli pozitív tapasztalataiból élni, hanem csak a jelenből ( ≠ jelenben). Sérültség: minden rögtön beszippantódik a "tölcsérbe", amiről azt mondjuk, hogy a séma logikája. Úgy tudok valakire ráhangolódni, hogy én közben nem hangolódom el. Nagy dolog lenne, ha a terhek lerakásában tudnánk segíteni, kijutni a stressznyomás alól. Főfékhenger, motorblokk. A legnagyobb okosság is, ha szorongást kelt, az ellenkező hatást fogja kiváltani. A…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 4.

Belső világunk sebzettsége, fejletlensége. Időrend alatt nem azt értjük, hogy egyre… hanem azt, hogy legyen idő csak úgy lenni! „Csak egy dolgot kérek tőled, legyél boldog! És én ezt nem tudom neki megadni!” A ritmus. A ritmus tulajdonképpen ki is emel mindig valami fontosat; folyamatot teremt.

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 5.

John Payne – Egyszerűbb gyermekkor. Miért jó, ha tudatosan formáljuk a gyerek körüli világot? Egyszerűsítési helyek a gyerek körül. Megfontolások a figyelemzavaros gyerekről. Miért is ne bántsuk se a gyereket, se a szülőt? Érzelmi biztonsággal teli kapcsolatok és háttér. Két ember síel. Mi történik a segítő kapcsolatban?

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 1.

Magzati kortól kezdve néha valamiből túl sokat kaptunk, vagy túl keveset kaptunk, vagy nagyon egyedoldalúan; az is lehet, hogy elhanyagoltak bennünket, sőt, bántottak, bántalmaztak, visszaéltek velünk E négy dolog: túl sok, túl kevés, egyoldalúság, bántalmazás. Több-kevesebb realitásvesztéssel élünk. A sérüléseink a személyiségünk struktúráját is érinti. A szerkezetet is megváltoztatta, nemcsak bizonyos funkciókat, bizonyos készségeket és képességeket. Az alap változott meg.A sérülésünkre a cselekvésünkben megnyilatkozó háromféle választ tanulhattunk meg adni: 1 belemegyünk a séma által diktált…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 2.

Belső, károsodott világ, sebzett világ. Mindig inkább jól akarja érezni magát, mint hogy jó helyzetbe hozza magát. Martin Buber zseniális, ahogy azt mondja: „Kezdetben van a kapcsolat. ”Nincs önkontroll, nincs önfegyelem, csak „spontaneitás”. Akinek az önkontroll, önfegyelemben problémái vannak, ő nem képes mély, hosszú távú érzelmek szerint élni. Nagyszerű céljaik vannak! De nincsenek birtokunkban a cél eléréséhez szükséges erényeknek. Érdemes megkülönböztetni azt is, hogy most valami cél vagy vágy. Károsodott határ-sémák. Határtartási probléma. És tudok…

Elégtelen önkontroll, önfegyelem 3.

Elégtelen határtartás. „Kéjek kakajót!” – „Adj neki vizet.” Információ szűrése. információ rendezése, összefüggésbe állítása, történelmi távlatba helyezése. A család: önmagunkra vonatkozó információk megosztásának helye; világképet és életfilozófiát ad; eligazít és segít a problémák megoldásában; a pihenés és a regenerálódás helye. A családnak van egy határa. Referencia és kontrollcsoport. Kontrollálatlan szerelmi élet, a kontrollálatlan lelkiismeret, a kontrollálatlan istenképzetek... Kevesebb tárgy, ritmus, időrend és a felnőtt világ kiszűrése. Ma nem kivárunk, hanem elvárunk.

További kérdések az előző évadból

Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!Belekezdünk, mert rettenetesen nem jó, ha elkezdjük magunkat a későkhöz igazítani. Semmiképpen, hanem mondjuk, mondjuk...Szóval: a mai alkalom emberi számítás szerint azzal fog telni, legalábbis az én részemről, hogy valamit válaszoljak a kérdésekre. Még 2 és fél oldalnyi van… De úgy fogom rendezni reményem szerint, hogy ma be is fejezzük. S…

Kérdések az előző évad végéről

Köszöntelek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!Kérdések és ezekkel kapcsolatos gondolatokHajj! Akárhányadik év is ez, azért mikor újra kezdjük, akkor van benn valami megszokhatatlan. Valami, valami, hej-haj, kicsit izgulok is, izgulok, izgulok. Tudjátok, hogy most akkor keddről-keddre megyünk, és hogy a múltkori alkalommal úgy fejeztük be, hogy miután majdnem 50 kérdés érkezett, ezért kb. 20-ra tudtam válaszolni,…

Följogosítottság, grandiozitás, kiváltságosság séma 8.

Az osztozkodásról. Mi az, ami alapvetően segíti, fenntartja a kapcsolati világunkat és az együttműködésre való készségünket? (6 pont) 1. Közös cselekvés. 2. Látni és látszani.