Éves kérdések megválaszolása
2006.05.30.
Ez az utolsó alkalom. Kaptam néhány kérdést, 14-et, úgyhogy
a mai alkalom 14 kérdéssel fog telni, az is lehet, hogy előbb befejezzük és én
hazamegyek. De majd meglátjuk.1. Honnan tudom, hogy valóban megbocsátottam, és nem csak
elnyomtam a haragomat? Vagyis, hogy évek múltán egy vita veszekedés során, nem
fog e előkerülni a probléma. Több gondolatom lenne. Az egyik, hogyha én
ténylegesen átmentem a megbocsátás folyamatán, akkor biztos, hogy nagyon-nagyon
sok harag előkerült belőlem és hogy ezeken az állapotokon át is mentem, nem
csak megízlelt engem a harag, hanem még kidühöngtem magam, átmentem rajta és
aztán megint és megint és azt gondolom, hogyha valaki arra kíváncsi főleg,
hogyha egy nagyobb sérelme van, hogy valóban megbocsájtott e, akkor bizonyára
egy jó kérdés az, hogy eleget
haragudtam-e vagy nem. Ha eleget haragudtam és kidühöngtem magam, akkor
valószínű, hogy átmentem rajta, legalább is az egy jó jel. Hogyha van egy nagy
sérelem, és közben nagyon kevés harag, akkor ott én óriási kérdőjeleket teszek,
az azonban lehetséges, hogy valaki annyira tiltja a saját haragját, annyira nem
engedi meg magának, merthogy nem engedték meg neki sem, vagy félelmek jönnek
vagy akármi, hogy nem nagyon tudja kiharagudni magát egyszerűen nem nagyon megy
neki és hogyha nagyon kis korban történt a sérelem, és nagyon megvannak még a
kötődések esetleg függés miegymás a tettessel, akkor még valószínűbb, hogy nem
nagyon megy a harag, vagy nem olyan mélységig ami jó lenne. Az is lehetséges,
hogy az illető akkor így fog meghalni, hogy igazából a haragján sosem ment át.
Akkor az ő megbocsájtása az egy olyan megbocsájtás lesz, ahogy neki az megy. De
egy igazi mély megbocsájtás harag nélkül egyszerűen elképzelhetetlen. Arról is
lehetne beszélni, hogy attól, hogy átél… hogy is van ez, hogy „akkor majd
megint elő fog kerülni”. Igen, nagyon könnyen előkerülhet az a haragom egy év
múlva, tíz év múlva és még húsz év múlva is, csak mér sokkal rövidebb ideig.
Sokkal kevésbé fog rám hatni, és sokkal inkább fogom tudni, hogy ja, ja ez még
annak a hullámverése! Jó, most ezt a haragot még átélem, nem történt semmi baj,
ebből a haragból nem kell nagy ügyet csinálni egyszerűen tartom magamban. Mert
pontosan tudom, hogy ez a harag miről szól, egy megbocsájtás folyamatának a
hullámverése. Azt gondolom, hogy ezt gyakoroljuk egyébként is a
kapcsolatainkban. Tehát tudatosítunk valamit, rájövünk, hogy miért haragszunk,
tudjuk a haraggal mit kell kezdeni, hogy egyáltalán nem szükséges ezt most a
kapcsolatba bevinni és akkor szép lassan az lecseng. Egy kedves ismerősöm
jutott eszembe, a társával jártak családgondozásra, vagy házastársgondozásra és
az asszonynak az volt a nehézsége, hogy a haragját nem tudta megmutatni. Nagyon
tradicionálisan keresztény családban nőtt fel és nagy tilalom volt a haraggal
szemben. Egy év alatt jutottunk el oda, hogy a feleség meg merte mutatni a
haragját a férje iránt. Dühöngött és lehordta és a többi, előttem. Mégiscsak,
és aztán hazamentek, úgy fejeztük be azt az alkalmat, hogy hát ez a mai alkalom
nem záródott happy enddel legközelebb majd megbeszéljük, hogy mi van egy
alkalom után aminek nincs szép vége és akkor az történt, hogy még napokon
keresztül egyre nagyobb haragot fejezett ki a nő a férfi iránt és végül tombolt
már a férjével szemben és amikor visszajöttek akkor arról beszéltek, hogy a
férfi tudatosított két dolgot. Az egyik az, hogy az egyik, hogy az hogy a
felesége végre haragszik ez a kapcsolatnak jót fog tenni, hogy ez jó. Hát ezért
dolgozott meg dolgoztak egy éven keresztül többek között, hogy végre a nő egy
önazonossághoz juthasson el. Hogy megélhessen valamit, ami ő. Tehát a férj
először is azt gondolta, hogy „Na, ez a harag nem is baj, hogy most megjelent.
Sőt jó!” És utána pedig miután ez már a fejében volt, hallgatta a feleségének a
dühkitöréseit a minősítéseit, amit mondott. Tudjátok, a veszekedésben értékes
információ özön rejlik. Nagyszerű! És akkor, ahogy hallgatta a feleségét
körülbelül a nem tudom én hány százalékára azt mondta, hogy „Ez biztos nem
nekem szól. Tehát azért ennyire hülye nem vagyok. Azért rendben van, hogy nem
vagyok tökéletes, na de azért..” És akkor nem az történt, hogy
visszaharagudott, vagy visszarúgott, hanem azt mondta: „Ja, hát ennek a 80%-át
hülye lennék magamra venni. Az nem nekem szól, hanem egy egész életúton szépen
ott elfojtott haragból áramlik most rám valami. Mert végre én vagyok az a ember,
akivel szemben a harag meg tud nyilatkozni. És akkor mit csinált a
kapcsolatban? Tűrte, bírta. Tudta, hogy annak helye van stb. Aztán pedig amikor
a hölgy, lehiggadt, akkor pedig nagyon-nagyon megköszönte a férjének, hogy
végigcsinálta a vele ezt a folyamatot. Nagyon megköszönte. Akkor már együtt néztük
át, hogy szépen a haragot kiporcióztuk. Egy kicsit a nagypapának, kicsit az
anyukának, kicsit az apukának, szóval szépen elosztogattuk. A férjnek is maradt
azért…Megkülönböztettük azt a folyamatot, hogy megbocsájtás és
aztán, hogy még meggyógyulás. Lehet, hogy évtizedekig valami harag még följön
belőlünk. A megbocsájtásban a haragból pszichés energiák származnak, amelyek
segítenek a megbocsájtás folyamatán végig menni. Ott a haragnak az elásása a
maradék energiánkat is leköti, ezt nem tartom okos ötletnek. Aztán jött egy
kérdés, hogy: „Mit csinálsz te a
haragoddal?” Mondok egyet, ami mostanában a legjobban beválik. Ha föllángol
bennem a harag, - szokott – akkor a következőre gondolok, látom azt az illetőt
és arra gondolok, hogy vajon milyen sérüléseket és sérelmeket szerzett
gyerekkorában, hogy most ilyen. Erre gondolok, és eszembe szokott jutni –
nagyon jó, hogy ismerek szülőket, gyerekeket együtt. Ismerek egy kislányt meg
az anyukáját, és amikor a kislánnyal találkoztam – hittan tanárja voltam – akkor
azt gondoltam, hogy én ettől a kislánytól meg fogok őrülni. Tehát, ha eddig nem
voltam bolond, most biztos, hogy megbolondulok, ezt a kislányt és 2 percig nem
tudom elviselni, megőrülök tőle. Meglátom a kanyarban, meghülyülök tőle. Látjátok
milyen a papi szeretet, önzetlenül és mindenféle elvárások nélkül áramlik.
Mindez addig tartott, míg meg nem ismertem az anyukáját. Következő fázisban a
kislányától és az anyukájától kaptam egyaránt frászt. Bármelyikük megjelent a
sarkon majd meg bolondultam, aztán, hogy láttam a kettejük közti összefüggést,
most már látom, hogy a kislány miért őrjít meg engem, hogy hogyan tapossa agyon
az anyukája, minden jó szándékával együtt. Miután láttam az anyukát is, már nem
volt olyan nehéz a nagymamát elképzelnem. Amikor fölállt ez a három generáció,
akkor az indulatom is elenyészett, és ez jót tett a kapcsolatunknak kétség
kívül. A kérdésben ez is van, hogy évek után aztán nem fog-e előkerülni ez a
probléma, itt érdemes beszélni arról, hogy a megbocsájtás és a felejtés nem ugyanaz.
Attól, hogy valamit megbocsájtottam azt nem kell elfelejtenem, sőt egy
megbocsájtott történet hihetetlenül gazdagít egy életet meg egy kapcsolatot.
Tehát egyáltalán nem az a cél, hogy aztán szép lassan teljesen elfelejtem. Jó
ha elfelejtem, de nem baj, hogy ha emlékszem rá. Ha előjön a harag, akkor
érdemes föltenni azt a kérdést, hogy ez jele-e annak, hogy a megbocsájtás
folyamatán nem mentem tisztességgel keresztül, vagy egyszerűen ez a normális
gyógyuláshoz tartozik hozzá, hogy ez éppen megfelel annak, hogy ez ekkor és
ekkor történt, most itt és itt tartok, akkor az a harag előjöhet és kész. Ez
a „mit csinálsz a haragoddal, ha érzed,
hogy jön?” Kérdéseket szoktam föltenni, hogy honnan jön, mit akar üzenni, mit
kezdjek vele, hogy fejezzem ki, érdemes-e kifejezni vagy nem. Ezeket azért föl
szoktam tenni.2. Gondolhat-e neurotikus ember a gyerekvállalásra?
Válaszom, gondolhat. Nem kell tökéletes szülőnek lenni, naná, hogy gondolhat
meg vállalhat is, csak vállalja a vele együtt járó felelősséget is, és ha ő
tudja, hogy neki itt és itt nehézségei vannak, gyöngeségei vannak, azt számítsa
bele ebbe a folyamatba és kérjen segítséget. Nagyon fontos az a könyv, aminek
az a címe, hogy: „Elég jó szülő.” Nem kell tökéletes szülőnek lenni. Az a
tapasztalatom, hogy hihetetlen nagy sérelmeket is bizony meg tudunk bocsájtani
a szüleinknek. Meg tudunk, nagyon kevésért is. Egész megrendítő, hogy ha
egy-egy szülő csak oda eljutna, hogy odaáll a gyerek elé és azt mondja, hogy:
„Bocsáss meg fiam!” vagy „Bocsáss meg lányom!”. Hogy néha egy-egy ilyen
bocsánatkérő két mondat egy egész életútnak a földolgozásához mennyit számítana
és hogy megtudunk bocsájtani ilyen kevésért is, ha a szüleink azt elismerik.
Úgy hogy nem kell tökéletes szülőnek lenni és különben is ez az egy év sem egy
szülőgyalázó kurzus volt. A szüleink úgy csinálták, ahogy tudták. Pont úgy
csinálták, ahogy bírták, nem csinálták rosszabbul, csak ahogy bírták, ahogy
tudták. Ezért azt gondolom, hogy akármilyen neurotikus embernek a gyerekei is
előbb-utóbb majd eljutnak oda, hogy látják a szüleiket, és azt mondják, apám és
anyám úgy csinálta, ahogy tudta. Amikor ezt kimondja, akkor mögötte van egy
sokkal fontosabb kijelentés, és pedig az, hogy: lehet, hogy az apám neurotikus
és az anyám neurotikus, és a szüleim neurotikusok és mégis nekik köszönhetem az
életem, és ha ők nem lennének neurózissal együtt vagy pszichózissal együtt,
akkor én nem lennék. Úgyhogy ez földolgozható. Nyugodtan vállaljatok gyereket.
A következő kérdés még erre vonatkozott, mármint, hogy valamelyik fél
neurotikus.3. Mi van a párkapcsolattal?” Ugyanaz mondható el, mint, ami
a gyerekvállalásra, hogy akkor az a párkapcsolat az olyan lesz. Ha egy párból
valamelyik neurotikus, - vagy a realitás talaján állunk mind a kettő – akkor a
házassági jog egy nagyon fontos dolgot említ, ezt most megosztom veletek, ez
pedig az, hogy: „A házastársi kapcsolat és a gyerekvállalás szempontjából
fontos tényeket nem hallgathatjuk el a leendő házastársunk előtt, mert ha az
életünkre vonatkozó lényegi dolgokat hallgatunk el, akkor az a házasság
érvényességét veszélyezteti.” Talán a legfontosabb az, hogy amennyit éppen
magunkról tudunk, azt valamennyire megfelelő formában közöljük a leendő
házastársunkkal. Például, hogy ha hetente négyszer találkozol a szerelmeddel,
két hónap múlva van az esküvő és a maradék három napon pedig kaszinókba jársz
és az összes családi pénzt elverted már, de a menyasszonyod erről nem tud, mert
akkor nem jársz kaszinóba, amikor vele találkozol, akkor ezt közölnöd kéne
vele. Akkor majd eldönti, hogy igen-e vagy nem. Persze ebben az is benne van,
hogy az összes sebünket úgysem ismerjük, úgysem tudjuk, hogy valaki
megházasodik 25 éves korában és 35 éves korában a fejére csap, hogy: „Te jó
ég!”,most látom a tizedét annak, amit nem láttam 10 évvel ezelőtt, ez úgyis
benne van. Hitelesen kommunikáljunk, hitelesen mutassuk meg magunkat és akkor a
társunk szabadon tud dönteni, hogy kellünk-e így vagy nem kellünk.4. Neurotikus ember meggyógyulhat-e. Válaszom, igen. Ha nem
gyógyulunk meg, az is nagyon nagy gyógyulásnak számít, hogy elfogadjuk, hogy
nem gyógyulunk meg. Úgy nagyon jól lehet élni. Tehát tudod, hogy ebből már nem
gyógyulsz meg, még boldognak is lehet lenni, kifejezetten. Az más kérdés, hogy
minél súlyosabb egy neurózis, annál kevésbé tudsz egyedül meggyógyulni, azt nem
nagyon hiszem, segítség nélkül. Mert a neurózis éppen azt jelenti, hogy valami
történt veled, amit ott és akkor nem bírtál el, ezért kialakult a neurózis, ami
tünete annak, hogy valamikor, ott és akkor valamit nem bírtál el. Nehéz lesz
akkor azt az „ott és akkort”, amit valaha nem bírtál el, és helyette van egy
neurotikus tünet, föltárnod egyedül. Hiszen a neurózis éppen azt jelenti, hogy
jól el vagy zárva attól a problémától, aminek a neurózis egy tünete. Ezért nem
valószínű, hogy a neurózisokból úgy egyszerűen ki tudunk gyógyulni.5. Hogyan lehet elgyászolni, elmulasztott, eltékozolt
lehetőségeket? A gyásznak igen fontos része, hogy igenis elgyászolandó sok minden
olyan, ami nem történt meg. Megtörténhetett volna, jó lett volna, ha
megtörténik, de nem történt meg. Például nem egyszer meglepődve tapasztaltam
azt, hogy mondjuk, jön egy 50 éves férfi, szín katolikus és akkor azt mondja,
hogy: „50 éves vagyok, eddig bírtam a
hűséget, most pedig elmentem néhány prostihoz.” Ahogy elkezdünk erről beszélni,
hogy az illető miért is jutott ide, miközben egyébként nem csalta meg a
feleségét, akkor a legmeglepőbb tény mondjuk az, hogy volt neki egy első nagy
szerelme 17 évesen, jó fiatalon, és a vele való kapcsolata nem teljesedett be.
Sem így sem úgy. Sem házasság nem lett belőle, se szexuális kapcsolat nem lett
belőle, mert még fiatalok voltak hozzá, vagy féltek, vagy katolikusok voltak
stb. Az illetőben egy földolgozatlan gyász van valamivel kapcsolatban, ami
megtörténhetett volna, de nem történt meg. Több ilyen dolog szokott lenni az
életünkben, mint ahogy azt gondoljuk. Nem csak látszólag reális veszteségeket
fontos, hogy el tudjunk siratni, hanem olyasmit is, ami sosem történt meg
velünk. Ezért például amikor valaki az ideáljait lerakja, az álmait, hogy majd
ilyen férj, meg olyan feleség, meg ilyen gyerekek, hát az ideáljainknak az
összetörése is veszteség, hogy sosem lesz már az a pasi olyan, mint ahogy
gondoltam 15 évesen, amikor feküdtem az ágyon, szép tavaszi napon és az
orgonabokor a bodza illatával keveredve…Mert itt szuszog és a lába meg bűzlik.
Ezek is veszteségek. Az volt a kérdés, hogy hogyan lehet elgyászolni. Úgy, mint
minden gyászfolyamatot. Ugyanaz. Klasszikus gyászfolyamat, tudjuk, hogy milyen
lépésekből áll. A legklasszikusabb, mikor valaki meghal. Az első fázis a sokk,
hogy egyszer csak szembesülök azzal, hogy ez már sose lesz. Aztán utána, meg is
rémülök attól az érzelmi fölindultságtól, ami a gyász első fázisában van, akkor
próbálom gyorsan kontrollálni magam, ez mondjuk egy haláleset esetén nagyjából
a temetésig tart. Bírni kell és szervezni kell stb. Rájövök, hogy egy
elgyászolni valóm van, de másnap is dolgoznom kell, kontrollálom magam,
próbálom tartani. Amikor már úgy nagyjából picit lehiggadtam és megy tovább az
élet, akkor utána tör föl a felszínre a fájdalom, a harag, egy csomó minden,
ami a gyásznak az érzelmi része, és ez eltarthat iszonyú sokáig. Torkollhat
depresszióba. Aztán a 4. fázis, amikor pedig már történik egy integrálódás,
adaptáció, így szokták hívni, de akkor már nem vagyunk ugyanazok az emberek.
Egy komoly gyászmunka után sosem vagyunk már azok, mint akik belekezdtünk a
gyászba. Mert ott újra tanuljuk az életet meg magunkat. Szerintem még ma is
kollektíve kicsiny hazánkban rengeteg elgyászolatlan fájdalom és sérelem van
azzal kapcsolatban, hogy mi egy kemény meg egy puha diktatúrában nőttünk föl.
Ezeket a dolgokat nagyon el kellene gyászolnunk, nagyon. Amikor hittan órára
jártam, akkor ott állt az A-s rendszámú fehér Zsiguli és a pofa onnan újból és
újból fényképeket készített. Hogy háromévente mehettünk nyugatra és 50 dollárt
vihettünk. Ezeket mind érdemes elgyászolni, mielőtt 30 évvel később ismeretlen
emberek torkának esünk. Ide tartozhat újabb kérdés: Meg nem született gyerekek.
Komoly gyász. Miután a természet olyan, mint a természet, ezért egy hosszú
házastársi kapcsolat során szinte elkerülhetetlen, hogy spontán vetélés ne
történjen. Egy, kettő, három, akárhány, sok. Ezek mind, mind nagyon komolyan
ott maradnak nem csak a nő életében, hanem a házastársi kapcsolatban és a
családi élettörténetben. A spontán vetéléseket is nagyon fontos, hogy el tudjuk
gyászolni. Ha egy komoly családterápiás folyamat van, akkor élő személyek,
elhunyt személyek, meg nem született személyek, azoknak mind ott kell lenni.
Azoknak is, akik voltak, de az illető, aki terápiára jár, esetleg sosem
találkozott velük. Mondjuk egy nagypapa, aki már azelőtt meghalt, hogy az unoka
megszületett volna. Elgyászolta, hogy sosem találkozhatott az egyik
nagypapájával? Tehát a meg nem született gyerekek, akkor is, hogy ha senki semmilyen
bűnt nem követett el. Az abortuszra ez még sokkal fokozottabban érvényes. Éppen
elég asszonnyal beszéltem már abortusz történetek kapcsán, százzal biztos. A
nőnek dolga van ezzel, az teljesen biztos. Az lehet, hogy az illető azt mondja,
hogy: „Elmúlt, felejtsük el”, akkor az földolgozatlanul ott van és ott marad,
ráadásul az abortusz egészen biztos, hogy annak a párnak a kapcsolatában is
döntő módon tovább fejti ki a hatását. Még akkor is, ha az abortusz után nem
történt házasságkötés, ezért van az, hogy abortusz után nagyon sok kapcsolat
élből tönkre megy, és már nem folytatják, és ha ez pedig egy házastársi vagy
élettársi, egy életközösségben történik, az lehetetlen, hogy az ott a
kapcsolatban ne fejtené ki a hatását. Azzal is valamit kezdeni kéne. Egy abortusz
után a férfi és a nő kapcsolata egymással sosem lesz olyan, mint volt. Nem lesz
olyan, az ott van, az egy tény. Ezzel tehát valamit érdemes kezdeni. Érdemes
elgyászolni. Van egy kedves ismerősöm, 2 gyereket neveltek föl és mindig is azt
mondják magukról, hogy 3 gyerekes család. Azért mert volt egy pici babájuk, aki
születés után rögtön meghalt. Mondták is az orvosok - lehetett tudni a
vizsgálatokból - hogy nem egészséges, mondták, hogy vetesse el, azt mondta, nem
ő megszüli. Mindig azt mondja nekem, hogy 3 gyerekem van. Ez azt jelenti, hogy
az illető szembenézett a saját élettörténetével. Ismerek olyan anyukát, aki azt
mondja, 8 gyermekem van, 5 megszületett, 3 nem. Ez azt jelenti, hogy az illető
kezdett valamit a saját életútján ezekkel az eseményekkel.7. Idősebb korban lehet-e változtatni? Lehet. Az annyira jó,
hogy az ember a haláláig fejlődhet. A haláláig. A halálunk pillanatában is még rátehetünk
egy lapáttal. Ez tök jó. Egyszerűen nem életkor függő a fejlődés vagy a
változásra való lehetőségünk. Inkább azt gondolom, hogy minden lépés számít. Ez
is egy gyász téma. Milyen érdekes, hogy valahogy itt a megbocsátás, gyász
ennyire előjött. Én mondjuk, 60 évesen kezdek el dolgokra ébredni, akkor el
kell siratnom azt, hogy mennyire más lenne az életem, ha én ezeket 40 évesen
kezdtem volna el tudni és aztán velük dolgozni. Ez is egy veszteség. Hogy én
már csak annyit tudok dolgozni, amennyi időm hátra van. Akkor ezt megsiratom,
és akkor neki lehet látni. Ismerek idős embereket, akik sokkal rugalmasabbak,
mint a fiatalok. Azért mert valaki fiatal, lehet döbbenetesen rugalmatlan és
változásra nem képes.8. Nagyszülők és unokák közötti öröklés lehet-e? Lehet. Nagyszülők
többször is elváltak, az unoka hajlamos lesz-e rá? Nem vagyok biológus meg
genetikus vagy nem tudom én mi, ezért ennek a biológiai részéről gőzöm sincs,
vagy csak annyi mint bárkinek, viszont az, ha egy családban történt válás, az
hat az unokákra. Ez viszont 100%. Nem csak a minta miatt, a minta miatt biztos,
hogy hat. Vagyis, hogy egy helyzetnek a megoldási lehetőségei között ott van a
válás, és az biztos, hogy hat. De annál sajnos mélyebben is szokott hatni,
sokkal mélyebben. A válásnak, nem csak a gyerekekre, az unokákra is komoly
hatása van. Ez megint olyan, hogy egyszer leülnénk és átnéznénk egy családtörténetet,
akkor ordító lenne az, hogy a nagyszülők válása, hogyan, milyen módon befolyásolja
az unokák világát és a párkapcsolathoz való viszonyukat. De a nagyszülők válása
evidens módon hat a szüleimre. Hát akkor naná, hogy ez engem érint. Ez még
akkor is így van, ha a nagyszüleim tisztességesen bántak a saját
válásproblémájukkal. A válásban mindig van bizalmi probléma, bizalmi válság.
Egy bizalmi válság a szülők között, a gyerekekre gyakorolt hatás. Arról nem is
beszélve, hogy akkor csak egyetlen példát, hogy kézzel fogható legyen: a válás
után, a gyerek valakihez kerül. Általában. Attól kezdve általában az egyik
szülő nagyobb hatást gyakorol a gyerekre, mint a másik. Minél fiatalabb korban
történik a válás, annál inkább a gyerek átveszi a szülei interpretációját az
eseményekről. Hogy mi is történt. Egy családterápiával az állandóan klasszikus
kérdés, hogy amikor valamit mond a gyerek, - a gyerek, aki esetleg már 30 éves
- akkor a terapeuta megkérdezi, hogy ezt kitől hallottad. „Apám rengeteget ivott
és...” Ezt honnan tudod? „Hát láttam!” Oké, az már egy más kérdés. „Azért
váltak el a szüleim, mert az apám ezt meg ezt…” Ezt ki mondta? „Az anyukám!”
Oké, anyukád mondta. Hogy, hogy volt, nem tudjuk. Akkor ezt az anyukád mondta.
Ez nem azt jelenti, hogy meghazudtoljuk az anyukát, csak... A gyerekek, hogy
azt a maradék egy szülőt el ne veszítsék, akinél laknak, nyilvánvalóan az ő nézőpontjukat
át fogják venni. Ezért nagyon könnyen a másik fél bűnbak lesz ebben a
családban. Egy bűnbak nagypapa pedig hat az unokák életére. Az már biztos.
Például ad egy olyan mintát, hogy a párkapcsolatban könnyen lehetséges az, hogy
van egy jó meg egy rossz és a rossz, az lesz a bűnbak. És ez nemcsak a minta
alapján hat ránk, hanem mélyen beleivódik a sejtjeinkbe, mélyen, és viszi a
gondolatainkat, az érzéseinket és a cselekvési stratégiáinkat ebbe az irányba.9. Több mint 10 éve szinte minden nap önkielégítést végzek,
mit tegyek? Súlyos függésnek érzem.Itt akkor ne csak az önkielégítésről beszéljünk, hanem
általában a szexualitásnak a kérdéseiről, témájáról. Szívesen ide hoznám azt,
hogy önkielégítés, mint függő helyzet, mint amitől nem tudok szabadulni, pedig
szeretnék. Bármiféle szexualitással kapcsolatos probléma, amit az illető úgy él
meg, hogy az ott nem jó, az ott nem működik, akkor az első: a szexualitás sosem
áll önagában. Természetesen leszűkíthetjük a kört és akkor a szexualitásról,
meg szexuális dolgokról beszélünk, de megoldhatatlanok ezek a „szexualitásban
megjelenő problémák” anélkül, hogy egy teljes rendszert ne látnánk. Egyszerűen
megoldhatatlanok. Ezért nem csoda, hogy a papok adott esetben teljesen
nevetséges erőfeszítései ebben az irányban, teljesen hatástalanok. Egyébként
akkor egy mellékmondat, hogy az önkielégítést, ab ovo bűnnek tartani a
legnagyobb csacskaságok egyike. Ezt papként mondom. Szeretnék most kb. 13
dolgot fölsorolni, de csak röviden. Ahol valamiféle ilyen jellegű függés vagy
szenvedély alakul ki, mert az illető arról beszél, hogy minden nap,
tizenvalahány éve, és ő ezt maga függésként éli meg. Ahol bármiféle ilyen
jellegű függés van, ott ennek milyen köze szokott lenni a családmodellhez, a
családstruktúrához. Ezt nagyon jól kikutatták, szeretném ezeket elmondani.
Bárki, aki ilyen problémákkal küzd, az azt gondolom, hogy ne szűkítse le ezt a
szexuális életének egy zavarára, mert ez sokkal többről szól. Mondom ezeket a
tételeket, hogy milyen jellemzői vannak egy olyan családnak, ahol később egy 18
vagy 25 éves férfi vagy nő ezzel küszködik. Érzések, problémák elhárítása.
Negatív érzelmekkel kapcsolatban tehetetlenek a szülők is, nem tanulták meg,
hogy mit kezdjenek velük, beleértve a szorongást is. Valamilyen akadályba
ütközik a családban a nyílt kommunikáció és az őszinteség. A családtagok közti
határok nem megfelelőek, vagy teljesen összeolvadnak a családtagok, vagy ezek a
határok hihetetlenül merevek. Szülősítés. Megbocsájtás hiánya. A családban
nagyon sok a szégyen és a titok. A gyerekek nevelésében nagyon ott van a sok
büntetés, megszégyenítés, a szégyenre, a félelemre apellálás. Jellemzi ezeket a
családokat a látszat fönntartására való nagy igyekezet, miközben a valós emberi
szükségleteiket nem tudják kielégíteni a szülők sem. Adott esetben el sem
jutnak oda, hogy tudnák, hogy mik a valódi igényeik. Nem támogatják megfelelően
egymást a szülők, vagy a nagyszülők a szülőket. Gyakori az egymás elítélése, a
minősítés. Örömtelenség jelenik meg ezekben a családokban. Élvezetek vannak, de
kevés az öröm és az önfeledtség. A könnyedség hiánya. Feldolgozatlan veszteségek,
válás, feldolgozatlan, nem megfelelő elvárások a gyerekek felé,
teljesíthetetlen szülői elvárások, miközben bizalmatlanság feléjük. Az
igazságosság hiánya. Ahol valaki az önkielégítéssel ilyen módon bajlódik, az a
hipotézisem, hogy a családjára ezekből a jellemzőkből sok igaz lesz, ezért
értelmetlennek tartom, hogy közvetlenül az önkielégítéssel bajlódjon, itt egy
sokkal komolyabb folyamatra van szükség, az csak egy tünet. Ha a pap, ezen
tünet fölött moralizál, akkor a kliensének, vagy a gyónójának nem sokat segít,
csak ugyanazt a családi rendszert ismétli meg, ami eleve az önkielégítéshez
vezetett. Ugyanis megerősíti a szégyenét a gyónójának, és teljesíthetetlen
elvárásokat támaszt a felnőtt gyónója felé. Ez éppen reprodukciója annak, amit
ő a családban átélt. Nem csodálom, hogy emiatt egyébként, józan, természetes
szabadságérzet okán, egy csomó fiatal elfordult a gyóntató szobától. Nem
csodálom, jól is teszik. Ilyen helyen én se gyónnék.Egy másik listát is had soroljak föl. Ezt 8 évvel ezelőtt
írtam, elsősorban arra vonatkozóan, hogy, amikor valaki, - ez nem csak az
önkielégítésre vonatkozik, hanem arra is, amikor fiatalok azt mondják – már
most miért ne feküdjek le a társammal. Tudom, hogy ez nagyon sokatoknak már
régen túlhaladott történet, de azért ezt mégis csak elmondanám azért, mert itt
most nem a házasság előtti szexuális kapcsolatról van szó, hanem arról, hogy
szexuális probléma köntösében mi minden tud megjelenni. Abban a kérdésben, hogy
különösebb felelősségvállalás nélkül, hogy kapjak egy kis szeretetet, le akarok
feküdni a társammal, hogy e mögött mi minden igény és vágy, és fontos dolog húzódik
meg, aminek mindez csak tünete. Ez 27 pont.Tiltakozás, a gyerekélet elutasítása, felnőtté válás iránti
vágy. Lázadás a szüleinkkel, az egyházzal, a társadalommal, a tekintéllyel szemben.
Konvenciókövetés, ez a természetes, ez a normális, más is így csinálja, nem
maradhatok ki belőle, bizonyítani akarok mások előtt, én sem vagyok olyan
hülye, hogy fogadjanak el. Élvezet keresés, örömök utáni sóvárgás, jó közérzet
utáni vágy. Extázis keresés, gyönyör, önfeledtség utáni vágy, másnak lenni,
mint ami vagyok, kilépés a hétköznapok szürkeségéből. Szabadulás a magánytól,
félelem az egyedülléttől, az önmagammal való szembenézéstől. Az önkielégítéshez
ezek a pontok, mind érvényesek lehetnek. Unaloműzés, így legalább tudok valamit
csinálni, még ez tűnik a legjobb programnak. Hódítás. Birtoklás iránt vágy,
függésviszony kialakítása, erősnek akarom érezni magam. Hatalomakarás, játszmák
színtere, ezáltal jutalmazok és büntetek, irányítok egy kapcsolatot és
manipulálok. Önbecsülés-növelés, szorongásoldás, önkielégítésnél nagyon
gyakori, örömtelen az élete, nem tudja, hogy hogyan tudná örömtelivé tenni,
akkor maradnak az élvezetek, máris ott vagyunk. A másik nagy kör az
önkielégítésnél a szorongásoldás szokott lenni, érzelmi intelligencia hiánya,
vagy gyöngesége. Az illető magába gyűrt, gyömöszölt egy csomó érzést, nincsenek
földolgozva és így próbál tőlük szabadulni. Bizonyítási vágy, teljesítmény
produkció magam és mások előtt. Értékesnek akarom érezni magam. Bosszúvágy.
Nagyon sok szexuális kapcsolatnak tud ez motívuma lenni. Minden este új pasi,
új nő. Megbosszulom azt a rohadékot, aki 10 évvel ezelőtt elhagyott. Szabadság,
függetlenség iránti vágy, menekülés a kötöttségektől, elvárásoktól. Egység
keresése, harmónia, misztikus egyesülés illúziója. Gyöngédség iránti vágy,
intimitás keresése, bensőségesség keresése. Szülői szeretet utáni sóvárgás,
szeretném pótolni, megadni magamnak. Nemi szerep keresése, tanulása, nőnek,
férfinek érezni magam, fantáziálás. Szeretetéhség, érzelmekben gazdag kapcsolat
keresése. Legalább foglalkozik velem valaki, vagy én magammal. Mennyire
hülyeségnek hat ez, amit most mondok, aztán mennyire nem az, hogy valaki, aki –
most akkor legyünk katolikus valaki, legyen református már mégis – mélyén az
van, hogy önmagával szemben sosem gyöngéd, önmagával szemben nem megértő,
önmagával szemben nem toleráns, folyton folyvást egész nap ítélkezik önmaga
fölött. Utána az önkielégítés az egyetlen olyan aktus az életében, amikor egy
kicsit gyöngéd magához. Kíváncsiság, misztériumkeresés, valami nagy titok ez.
Önigazolás, önkifejezési vágy, értelem és célkeresés, menekülés a problémák
elől, pótcselekvés. Ez 27 pont volt. Az egészet nem is azért akartam mondani,
hogy erről hosszan beszéljünk, csak hogy ez sokkal árnyaltabb kérdés, mint
ahogy általában szoktunk vele foglalkozni.Egyszer volt nálam valaki, de ez legalább 6 évvel ezelőtt
történt. Beszélgettünk erről a 27 pontról. Azt mondja: „Hát az igaz, hogy van
ez a 27 pont, de azért van egy 28. is. Én pont ezt akarom csinálni.” Ez is van,
kétség kívül. Nyilván ennek a történetnek, a szexus az elkerülhetetlen, tehát
ennek van egy közvetlen jellege és jelentése. Ezzel tehát közvetlen módon is
érdemes valamit kezdeni, ez már biztos. Mikor terápián voltam, kb. egy év telt
el ebben a terápiás folyamatban, amikor természetesen hoztam a szexualitás
témáját. Néztük ezt, néztük azt, gondolkodtunk róla, és akkor egyszer csak a
terapeuta azt mondja: „Hát, Feri! Azt gondolom, beszélgethetnél egyet a péniszeddel.”
– Nem rossz ötlet. Ezt a lehető legkomolyabban ajánlom bárkinek, nőknek
kevésbé. Viszont tudom, hogy van egy olyan darab, - sajnos nem láttam – hogy „Vagina
monológok”. Valaki rátalált valamire. Ha mondjuk ezt a 27 pontot nem is ismerné
valaki, mert nem kell ismerni, de számára kérdés, hogy miért fekszem le…az
önkielégítés így, úgy…házasságon belül szexuális problémája van valakinek,
akkor, ha már a racionális úton nem nagyon tud továbbmenni, kérdezze meg a
péniszét vagy a vagináját, hogy mit akar neki mondani. Nagyon jó gyakorlat,
ajánlom nektek. Olyan dolgokat szokott mondani, hogy magam is meglepődtem. Ahogyan
tudsz beszélgetni a fejfájásoddal, kérdezd meg, hogy miért fájsz. Akinek
migrénjei vannak, kérdezd meg. Miért nem állsz vele szóba? Gondolod, hogy a
migrénnek jólesik, hogy mindig szidod őt, hogy attól majd elmegy? Addig nem
megy el, amíg le nem ülsz vele és meg nem beszéled. Meg kell őt kérdezni, hogy:
„Kedves migrén, eddig utáltalak, nagyon utáltalak. Ezért mindig, újból és újból
beléd rúgtam, most rájöttem, addig nem
mész el, amíg rugdoslak. Akkor gyere, üljünk le és beszélgessünk.” A migrén
olyan dolgokat tud mondani, hogy ihaj-csuhaj. Nem egy, nem kettő ilyen
történetet, nem hallottam, hanem voltam részese, ahogy egy gyógyulásnak a kulcsa
az volt, hogy valaki elkezdett beszélgetni a migrénjével, a rákjával. Én magam
ismerem, azt a kedves valakit, aki azt mondta, hogy mikor megtudta, hogy ilyen
rák, olyan rák, akkor dühöngött, hogy miért pont én. Átment ezeken a fázisokon
és azt mondta, hogy: „Na, akkor most leülök és megbeszélem a rákommal, hogy
most mi van.” Az illető azóta is él. Ötven valahány évesen volt rosszindulatú
daganata és most 80 éves. De ahhoz le kell ülni a rákkal dumcsizni. Azért
szerintem a péniszem vagy a vaginám kicsit közelebb van, mint a rák, könnyebb
vele szót érteni.10. Mi a helyes mérték és hogyan állapítható az meg egy
szexuális kapcsolatra vonatkozóan. Hát én ezt nem tudom. De a kérdés mögött
gondolok dolgokat. A kérdés mögött az sejlik föl, meg ahogy végigolvastam, hogy
ha valaki egy ilyen kérdést tesz föl, hogy itt nem tisztázott a saját testemhez
való viszony. A szexualitáshoz való viszony, ezek azt gondolom akkor itt nem
tisztázottak. Olyan áthallásom van, hogy itt a szexualitásnak valamilyen,
mintha az illető félne a szexualitástól. Vagy azt gondolja valami veszélyes
dolog. Az utolsó mondatom erről az, az, hogy nagyon egyszerűen mondom. Hogy egy
érett szexualitás körülbelül arról szól, hogy a bennem élő szülőt elküldjük
moziba. A bennem élő felnőtt jól átgondolja a helyzetet és miután felelősség
teljesen átgondolta a helyzetet, akkor engedélyt ad a bennem élő gyereknek,
hogy eressze el magát. Körülbelül így tudnám leírni az érett ember
szexualitását. A bennünk élő felnőttek jól átgondolják a helyzetet és utána
engedélyt adnak a gyerekeknek, hogy hancúrozzanak. De attól, hogy a bennünk élő
két gyerek hancúrozik és nemcsak a szülőt küldtük el moziba, hanem a felnőttet
is… ejhaj nem tudom. Ugyanez vonatkozik arra, hogyha a két felnőtt nem ad
elégséges engedélyt a bennünk élő gyerekeknek a hancúrozásra. Tehát van
felelősség, az oké, átgondolták, hogy oké, és nem adnak elégséges engedélyt a
gyerekeknek. Hát valami ilyesmi.11. Hol lehet önmegbocsájtó kurzuson részt venni? Nem tudom.
Vagy valaki menjen el egy önismereti folyamatba és akkor az annak része, vagy
pedig egy megbocsájtási folyamatba és akkor az annak része. Hogyan éled meg a
tesóddal való kapcsolatodat? Jól. Egypetéjűek vagytok, ugye? Nem, mert
kétpetéjűek vagyunk. Ikertesóm van, fiú. 100 kiló. Tényleg, de jobb képűbb mint
én. Tehát ilyen erős testalkatú. Miért nem eszel húst? A személyes kérdéseket
hagytam a végére. Hogy mi az indíttatásod? Az indíttatásom az egy indíttatás. Mikor
18 éves voltam, akkor elhatároztam, hogy elkövetkezendő x évtizedemet állati
életek kioltása nélkül is el tudom képzelni. És mi lenne, ha fönntartanám
magamat anélkül, hogy a kismalacka, a kis tehénke, meg nem tudom mi a kutyus,
ló, giliszta és egyebek áldozatul essenek az éhségemnek, úgyhogy ez azt
jelenti, hogy 22 éve nem ettem húst, meg halat, meg nem tudom én miket, szóval
amitől meg kell dögölnie az állatnak. Tojást ettem. És aztán valaki azt kérdezte, hogy a
halottakkal való kapcsolatom? Úgy gondolom, hogy problémás az elhunytakkal való
kapcsolata, úgy tűnt a leveléből, hogy igen, keressen meg engem. Ezeket akartam
elmondani.
Lejegyezte: Somogyi Erzsi és Tóth Erika