Lk 2,1-20 - Éjféli mise (C év)
2012.12.24.
Karácsony üzenetét talán egy mondatba is összefoglalhatjuk, mégpedig
ekképpen, hogy: „kis fény, nagy világosság”. S tulajdonképpen ahogyan
elhozott bennünket az út egészen ide a templomig, megtörtént
karácsonynak a titka, hiszen valamiféle „kis fény” volt az, ami idáig
vezetett bennünket az éjszakában. Hiszen sötét van, és vagy az autónak a
fénye, vagy éppenséggel az éjszakai járatnak a kicsi fénye, vagy
éppenséggel a közvilágításnak imbolygó fényei segítettek bennünket
abban, hogy végül elérkezzünk ide a templomba, és itt nagy világosság
fogadjon minket. Tulajdonképpen Karácsonynak ez a titka: hogy
fölismerjük, hogy a kis fénynek igazi nagy világossága van; hogy érdemes
a tekintetünket, a figyelmünket a „kis fényre” összpontosítani azért,
hogy aztán a nagy világosság a tájékozódásban segítsen bennünket.
És csak néhány mondat erejéig hadd ütköztessem ezt azzal, ahogyan
oly sokszor el tudunk csábulni, és nem a nagy világosságot keressük,
hanem a nagy fényt. A nagy fény elkápráztat bennünket, a nagy fény
sokszor el is vakít bennünket. Van Karácsonynak ez a titka, melyet
érdemes nagyon-nagyon megőrizni magunkban, s ezt követni, hogy „kicsi
fény, és nagy világosság”.
A kicsi fényről és a nagy világosságról egy történetet hadd
hozzak, mert 2004-ben, amikor az Indiai-óceánt elárasztotta a cunami,
akkor utána a kutatók megdöbbenve fedezték azt föl, nem egy kicsi
szigeten az őslakosság mindenféle veszteség nélkül túlélte a szökőár
pusztítását. Nem értették, hogyan lehetséges az, hogy szinte mindenki
megmenekült ezeknek az archaikus törzseknek a lakói közül. S akkor a
törzseknek a tagjait kérdezték, honnan tudták, hogy idejekorán fel kell
menni a legmagasabb pontokra? S azt mondták, hogy nagyon világos volt,
hogy föl kell menni, hiszen elkezdett apadni a folyó, ami folyt a
szigeten, hiszen a halak olyan furcsán úsztak, a hullámok nagyon
egyenetlenek voltak, hogy a madarak és a kisemlősök olyan furcsán, és
érthetetlenül viselkedtek, s akkor az idősebbek már mondták:
mindenképpen fölfelé kell menni, mert valami olyasmi fog történni, ami
fontos, és valami olyasmi, amit fontos lenne túlélnünk. Aprócska jelek,
hihetetlenül picike kis dolgok, kicsi fények. De ezek a kicsi fények
azokat az egyszerű embereket a nagy világosság felé vezették, s annál a
nagy világosságnál látni lehetett azt, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy
élhessünk, hogy élhessünk úgy, ahogyan érdemes.
Tehát: kicsi fény, nagy világosság. Nem kell a nagy fény, elég a kicsi
fény is, mert annak van a nagy világossága.
Aztán a második: ha más tudjuk karácsonynak ezt a titkát, akkor
elkezdhetjük értékelni a jelentéktelennek tűnő jót is. Tudom én, hogy
karácsonykor elsősorban arról szoktunk beszélni, hogy a jó milyen
hatalmas, milyen óriási, és hogy azt Isten milyen dicsőséges, de azért a
hétköznapi életvitelünkben sokszor a jót oly nagyon le tudjuk
értékelni.
S ehhez is eszembe jutott egy történet. 2005-ben Kanadában
történt az, hogy rettenetes időjárási viszontagságok között szállt le
egy repülőgép. S ahogyan leszállt, túl is futott a futópályán,
katasztrófa történt. Beletelt néhány perc, a repülőgép ki is gyulladt.
Az illetékes, miután látta, hogy mi történt, elkezdte megfogalmazni azt
az üzenetet a halottak hozzátartozói számára, amit ilyenkor kötelessége
volt megfogalmazni. Elkezdte felhívni, elkezdte értesíteni a járat
elhunytjainak a hozzátartozóit, mígnem egyszer csak befutott egy hír: a
szerencsétlenséget mindenki túlélte. Ugyanis az történt, hogy a
repülőgép lefutott a pályáról, s a hogy továbbfutott, nagyon közel volt
Kanada egyik legnagyobb forgalmú autópályája, s az emberek százasával
álltak meg az autóikkal, és százasával mentek oda, hogy néhány perc
alatt kimentsék azokat az embereket, akik ott voltak ezen a katasztrófát
szenvedett repülőgépen. A nyolc vészkijáratból kettő nem is működött,
egyáltalán nem működtek a csúszdák. És mégis: emberek százával álltak
meg, mert azt a látszólag kicsi jót, hogy „én megállok, és odamegyek,
megnéztem, hogy mit tudok tenni” - azt nem értékelték le. Mindenki tudta
értékelni és nagyra tartani azt a kicsi jót, aminek aztán a gyümölcse
az lett, hogy mindenki túlélte ezt a repülőgép-katasztrófát.
A második gondolat így szól: azt a jelentéktelennek tűnő jót és kincset,
amit mindannyian hordozunk, nagyon fontos lenne értékelnünk, mert abból
nagyon sok élet fakadhat mások számára is.
S aztán a harmadik: milyen nagy jelentősége van annak, hogy akkor
ezt a jót, ami mindegyikünkben ott lakik, ezt a „kicsi fényt”, aminek
nagy világossága van, ezt megőrizzük magunkban és ébren tartjuk. Éppen
tegnap vagy tegnapelőtt egy műsorban hallottam, hogy a Második
Világháborúban, Erdélyben, nyolc-tíz orosz katona elbarikádozza magát a
hely tetején, s onnan lövik az ellenséget, vagyis bennünket. Aztán egyik
nap telik a másik után, s ez a nyolc-tíz orosz katona elszigetelődik a
többiektől: nincsen utánpótlás, hideg van, éheznek. Lent a faluban,
hatalmas üstben gulyáslevest főznek. Egyszer csak, ahogy állnak ott a
magyar katonák sorban, hogy megkapják az ételt, megjelentik föntről egy
orosz katona. Beállt a sorba, mert éhes volt. Amikor fölfedezik ki ő,
persze hogy neki akarnak rontani. S van ott egy tiszt, aki a következőt
mondja: „Hagyjátok, ő is olyan ember, mint mi: éhes, hadd egyék”. S kap
az ételből, és visszamegy oda, ahol a többiek vannak. Ez a katonatiszt
ébren tartotta magában azt a kicsi fényt. S annak a kicsi fénynek,
embersége kicsi fényének hatalmas világossága támadt.
A zárógondolat így szól: ha tudjuk ébren tartani ezt a kicsi
fényt, amiből nagy világosság fakad, akkor fölfedezhetjük ennél a kicsi
fénynél a mindegyikünkben lakó kicsi fényt – hogy nem létezik olyan
ember, akiben ebből a pici fényből valamennyi ne sugározna.
Papról szól a történet: egy atya természetesen nagyon készül
Karácsony ünnepére, s ezért aztán állítanak Betlehemet is, beleteszik az
éjféli misén a kis Jézusnak a szobrát. Aztán ahogy éjféli miséről
hazamennek az emberek, rendet raknak, bezárják a templomot, másnap
reggel pedig már hatkor nyitják, hétkor már pásztorok miséje. A pap,
ahogy befejezi a reggeli misét, odanéz a Betlehemre: eltűnt a kis Jézus
szobra. Elkezdik keresni, először azt gondolják talán valahova
eltűnhetett, leeshetett. Tűvé teszik érte a templomot, sehol sincsen. A
pap utána minden karácsonyi misén kihirdeti, hogy hát eltűnt, de egyre
inkább azt gondolja: ellopták a Betlehemből a kis Jézusnak a szobrát,
hát aki ilyet képes volt tenni, azonnal hozza vissza. Elmondja az esti
misét is, és nem lesz meg a kicsi szobor. Rettenetesen odavan a pap,
elmegy, hogy kifújja magát. Megy, baktat az utcán, s egyszer csak látja,
két-három házzal arrébb lakó ismerősei, szomszédok, apa, kisgyerek – s a
kisgyerek húzza maga után a Karácsonyra kapott kisautóját. Tudja,
milyen szegények ők, egészen könnybe lábad a szeme, hogy a szülőknek
valószínű nagyon sokat kellett összerakosgatni a pénzt ahhoz, hogy a
gyereknek megvehessék ezt az autót. Valahogy el is feledkezik a
bánatáról, odamegy, meg akarja ölelgetni a szülőket, boldog ünnepeket
kívánni nekik, s ahogy közel ér a gyerekhez és a kisautóhoz, lássunk
csodát: a kisautóban ott a kis Jézus szobra. Hát a papnak minden
rendességét össze kell szedni, hogy ne kezdjen el kiáltani, s aztán
fogja magát, nagyon szigorúan odaszól a gyereknek és a szüleinek, hogy
hogy volt képük ehhez, hogy ezt a szobrot a Betlehemből kivették?
Pironkodnak a szülők, mígnem aztán oda nem fordul az atyához és azt nem
mondja: „de papbácsi én nem loptam el azt a szobrot, hanem amikor
imádkoztam azért, hogy bárcsak megkaphatnám ezt a kisautót, akkor
megígértem Istennek, hogy a fia lesz az első, akit először elviszek az
útra, és most ez történik”.
De nagy dolog az: „kis fény, nagy világosság”. S végül: ha ébren
tartjuk magunkban ezt a kis fényt, és tudjuk értékelni és őrizni, akkor
annak a fényénél megláthatjuk bármelyik emberben ugyanazt a fényt, amit
oly nagyra értékelünk ezen az éjszakán