Mk 13, 33-37 – Advent 1. vasárnapja (A év)
2014.11.30.
Evangélium (Mk 13, 33-37)
Abban az időben Jézus így tanított: ”Vigyázzatok és virrasszatok. Nem tudjátok mikor jön el az idő. Az idegenbe induló ember is, amikor ott hagyja házát, szolgáira bízza mindenét, és mindegyiknek kijelöli a maga feladatát. A kapuőrnek megparancsolja, hogy virrasszon. Legyetek hát éberek, nem tudjátok, mikor érkezik meg a ház ura. Lehet, hogy este, vagy éjfélkor, kakas szóra, vagy reggel. Ne találjon alva benneteket, ha váratlanul érkezik meg. Amit nektek mondok, mindenkinek mondom. Virrasszatok!”
Beszéd
Tehát ura szolgáira bízza mindenét, majd pedig kiosztja
nekik a feladatot. A kapuőrnek megmondja, hogy mi a dolga, és azután elmegy.
Egyáltalán nem lényegtelen a bevezetésnek tűnő néhány szó. Ugyanis, hogy ha a
kijelentés mögé nézünk, akkor tulajdonképpen az is benne van, hogy egy: hogy ez
a ház ura bizalommal van azok iránt, akiknek aztán feladatot ad, de nem
egyszerűen csak az van itt a szövegben, hogy kijelöli a dolgokat amiket meg
kell csinálni, hanem, az alapján jelöli ki a feladatokat és a dolgukat, amire
képesek. A képességük az alkalmasságuk alapján mindenkinek megmondja, hogy: Na,
neked ez lesz a dolgod, neked az, neked amaz. És a kapuőrnek pedig az lesz a
dolga, hogy úgy legyen ott, mint egy jó kapuőr, mert őneki ez a dolga, ami
miatt, pedig ennek a hátterében azt látjuk, hogy ő alkalmas arra, hogy kapuőr
legyen. Tehát tulajdonképpen egyszerűen csak meg kell őt bízni azzal, amire
alkalmas és kész. Tulajdonképpen, amikor az adventi időt éljük, akkor a mai
evangéliumnak ez a látszólagos bevezetője, - vagy kerete - tulajdonképpen
megszólíthat minket és azt mondja: ma a várakozás ideje, legyetek éberek és
virrasszatok, és ne is akárhogyan tegyétek ezt; ez úgy talál meg bennünket,
hogy az alkalmasságunk meg van rá. Alkalmasak és képesek vagyunk rá. Erről szeretnék
beszélni.
Hogy mit jelent az,amikor a várakozásnak idején, az
alkalmasságunk, és képességünk tudatában tesszük. És szeretném ezt ütköztetni
azzal, amikor olyan könnyen az emberi gyöngeségünk miatt elvész bennünk ennek a
tudata, és aztán az elveszett tudat miatt, nagyon gyakran meggyengül az a
cselekvés, ahogyan érdemes lennünk, virrasztanunk, és éberré válnunk. El
tudjátok ti azt képzelni, hogy egy feleség várja otthon a férjét –ez is egy
várakozás- és azt is tudja,- amit karácsonyról tudunk, hogy megígérte- hogy mikor
fog az megtörténni. Hétre jövök haza drágám. De nem jön. Tíz óra van, fél
tizenegy van. Mit gondol a feleség? Mit
érez a feleség? A következőt biztosan el tudjuk képzelni: A feleség tíz óra
felé a következőket gondolja: Szegény drágám, biztos itt lenne,hogy ha
megtehetné. Hát miután megígérte, hogy hétre jön és nincs itt tíz órakor, mást
nehezen tudok föltételezni, minthogy olyan akadályok merültek föl, amelyek még
azt is ellehetetlenítik, hogy írjon egy SMS-t. HA még húsz másodperce sincs egy
SMS megírására, nahát akkor nem lehet könnyű helyzetben. Mert egyébként az húsz
másodperc lenne, de ha ez sem történik meg; na, most már nem csak gondolataim
vannak; féltem. Aggódok érte. Hát hiszen őt szeretem és milyen fontos nekem.
Hjajj! De várom már, hogy megjöjjön! Kinyitom az előszoba ajtót, hogy halljam a
kulcsnak a zörgését az ajtóban. Tulajdonképpen miről beszélünk? Arról
beszélünk, hogy mivel töltjük a várakozás idejét. Hogy milyen gondolataink,
érzéseink, hiedelmeink tulajdonításaink, benyomásaink támadnak akkor, amikor
kétségkívül nincs még karácsony.
Nincsen, még legalább négy hét. Hogy kétségkívül, az Istenre való
várakozásunknak az ideje, az nem egyszer a hiányokról szól. Arról hogy még
nincs, vagy arról hogy sose volt. Mikor élhetek már át valami igazán mély Isten
élményt? Annyira várom, de nem hogy évente nincs, tíz éve nem éltem át ilyet. A
kérdés az az, mit kezdünk akkor, hogy ha valaki aki számunkra nagyon fontos,
nem érhető el. Mi játszódik le ilyenkor bennünk? És az első történettel
kapcsolatos benyomásom az, hogy nagyon könnyen kicsúszik a talaj a lábunk alól.
Tulajdonképpen a következetesen megőrzött bizalmat, szinte nevetségesnek
tartjuk. Ezért aztán inkább a bizalmatlanság felé indulunk, és azt mondjuk ez a
természetes, ez a normális, ez a reális. Tehát hogyha én megkérdőjelezem a
férjem, az a reális. Nyílván. Megkérdőjelezem magam, hát biztos azért van, mert
nem számítok már neki, mert nem szeret. Erre az utóbbi időben is voltak jelek.
Elég csak összerakosgatni a jeleket. Elbizonytalanodok magamban. Innen már csak
egy lépés, hogy azt mondjam, hogy: egyáltalán jelentünk, mi még egymásnak
valamit? Hát számítunk mi még egymásnak még valamit? Hát jó, van valamennyi
múltunk és… hát a múltra. Kérdés, hogy jövőnk van-e? Nem tudom hogy van-e?
Milyen könnyen megtörténhet, hogy Istenre való várakozásunk
kapcsán is, az az élményünk, hogy: érdemes még rá várni? Jön egyáltalán?
Számítunk neki? Fontos még ez a kapcsolat? Érdemes még egyáltalán eljönni még
egy roráte misére? Hát mi történik akkor? Hát… Ez az első gondolat.
Második, Ha föl fedezzük magunkban azt, hogy reálisabbnak
tartjuk a bizalmatlanságot, és reálisabbnak a bizonytalanságot, na, akkor mit
tegyünk? Albert Einstein a következőt mondta egyszer: „ Egész életemet
problémák megoldására fordítottam. Ez izgatott igazán, az élet az univerzum,
hogy van ez? Szerettem volna a titkát megfejteni. Most a következőt gondolom
erről: Az ember a problémáit nem megoldja, hanem megtanul bennük
tájékozódni.” Nem tudom mi pontosan a
megoldása, a megfejtése és a válasz, de elég jól eligazodom benne.
Tulajdonképpen, amikor várakozunk, az a természetes, hogy elbizonytalanodunk.
Az a természetes, hogy a hiányok felerősödnek. Az a természetes, hogy
mindenféle gondolataink támadnak. Az a természetes, hogy negatív érzéseink
lesznek. Ez a természetes. Ez a várakozás, az nagyon magától értetődően
tartozhat hozzá. 916 De jó hogyha ezekben az érzelmi és fizikai és gondolati
összefüggéseiben jól eltudunk igazodni. És azt mondani nyugi, nyugi. Egy nagyon
érdekes kutatásban a következőre voltak kíváncsiak a kutatók. Megkérdezünk
embereket arról, szerintetek érdemes-e javára lenni másoknak úgyis, hogyha nem
látjuk rögtön az eredményét, lehet sose találkozunk azzal akinek segítettünk,
egyáltalán annak a gyümölcsei elég tartósak? Az egyik csoportot az utcán bárhol
megállították, és megkérdezték, hogy érdemes-e segíteni, vagy érdemes-e úgy
tenni másokért, hogy lehet, hogy nem látjuk mi annak az eredménye. És mit
gondolsz, látatlanban mi annak a gyümölcse? Egyik csoport. Másik csoport. Másik
csoportot temetkezési vállalat előtt kérdezték meg. Hatalmas betűk, hatalmas
kirakat. Lehetetlen hogy tudatosan, vagy nem tudatosan ne szembesült az a
valaki aki ott áll azzal, hogy halál, hogy az életnek vége van; az életnek
ebből a szempontból vége van, de távlata is. AZ derült ki, hogy akit a
temetkezési vállalat előtt kérdeztek erről, jóval nagyobb százalékban mondták,
azt hogy érdemes jót tenni. Hogy érdemes másokért cselekedni, és a várható gyümölcsöket is finomabbnak
gondolták. Maradandóbbnak, és többnek. És a kutatók ezzel kapcsolatban ebből
azt a következtetést vonták le. Ha nem veszítjük el az életünknek a távlatait,
hogy az életnek van perspektívája. Ha ezt nem tévesztjük szem elöl akkor,
amikor éppen csak itt vagyunk, meg éppen csak ebben vagyunk; meg éppen most ezt
érezzük, vagy azt gondoljuk. Akkor az sokkal készségesebbé tesz bennünket arra, hogy a várakozás ideje alatt is úgy
cselekedjünk, ahogy érdemes. Ráadásul az legyen bennünk, hogy ennek van
értelme. Jézus ebben a történetben azt mondja: mindenkinek adok tehetséget,
képességet, készséget arra, hogy ameddig éppenséggel nem vagyok itt úgy ahogy
szeretnénk, hogy itt legyen, hogy az időt jól töltsük el. Hogy ehhez megvan a
képességünk, adottságunk, és tehetségünk. De ha valamiben hiányt is
szenvednénk, el tudunk benne tájékozódni. Ezért tulajdonképpen akár ezt adventi
időszakot használhatnánk arra, hogy nem egyszerűen csak virrasztunk, hanem
olyan értelemben éberek vagyunk, hogy ahogyan eligazodunk a saját lelkünk
útvesztőiben, közben megmaradunk abban az állapotunkban,- abban a legbelső
állapotunkban - amiben az Istenben való kapcsolatunknak a reménysége él. Ezért
nagyon fontos megkülönböztetnünk, hogy vágyunk Istenre, vagy remélünk is. Mert
a vágyaink vagy beteljesednek, vagy nem. A reménységünk azonban biztosan
beteljesedik, azért reménység, mert még nincsen itt. De itt lesz. Ezért tehát
ez az időszak alatt, akár megfogalmazhatnánk magunknak nagyon pontosan, hogy
mik a vágyaink. Vagy úgy lesz, vagy nem. És mi a reményünk, mert az biztosan
úgy lesz. Ezért ha meg tudjuk találni a reményünket, egész más lesz a várakozás
ideje.
Örökbe fogadta és lejegyezte: Adler Janó