Hanganyagok‎ > ‎2007-2008‎ > ‎

2007.09.18


Címszavak

A családtörténet hatása az egyéni sors alakulására.
Virginia Satir: A Satir- modell
Hogyan határozunk meg egy - kapcsolatot, - embert, - eseményt, - változást, a hierarchikus (alá-fölrendelő) gondolkodásmódban. Virginia Satir, Verena Kast, Hellinger (Bert)


Téma


A családtörténet hatása az egyéni sors alakulására. Virginia Satir: A Satir- modell.

Bevezetés

Egyéni sorsunk alakulása, Virginia Satir, Verena Kast, Hellinger nyomán, akik 3 generáción keresztül vizsgálták az egyén fejlődését, eltérő, sokszor ellentétes megközelítéssel. A kommunikáció tartalmát a befogadó határozza meg. Hogy egy ember hogyan látja, a világot az határozza meg, mit gondol egy - kapcsolatról, - emberről (önmagáról), - eseményről, - változásról. (Satir)



Összefoglaló
Hogyan határozunk meg egy „Kapcsolatot”
Az emberek 5%-a kommunikál jól egy érzelmileg fogós helyzetben
Hierarchikus (alá-fölrendelő) gondolkodásmódban 95%
A nem hierarchikus gondolkodásmód bemutatása „a haldokló ember” és egy bibliai példán keresztül.
A kapcsolaton belüli érzések, érzelmek zöme pl. harag, félelem, szorongás, unalom, kiábrándultság, tehetetlenség, ha túl sok, mélyen sebek vannak,→nem tudjuk elfogadni a saját értékeinket, főleg azokat, amik különböznek másoktól.
A túlzott biztonság, a másik felett való uralkodást - Én mondom meg a „tutit”- a túlzott bizalom, túlzott sebezhetőséget, kiszolgáltatottságot eredményez a hierarchikus gondolkodásmódban.
A bizalom és biztonság megteremtése. Esküvői példa.
Szocializáció* - Individualizáció*. Pedagógus példa.
Unalom-félelem, szeret-, nem szeret. „Drágám, úgy tudlak unni!”. Aki nem akarja a társát unni, tanuljon meg a félelemmel bánni, aki nem akar, a félelemmel mit kezdeni szokja meg az unalmat!
Ha a „változás” félelmet kelt, a félelem irányába haladunk!
Egyházi példa: „Én vétkem, én vétkem.”
Hit, megtérés Istenhez. Akik felnőtt korban kerülnek közel istenhez 20% alatt élik meg azt, hogy ők bűnösök, és Isten őket megmenti a bűneiktől. 80%, akiben a spirituális érzés nem csak megfogalmazódik, hanem el is tudnak indulni, nem ebben a logikában gondolkoznak. Éppen ezért, rá is találnak Istenre!
Hogyan határozunk meg egy „Embert”(v. Önmagunkat)
Hierarchikus modell:
Behódoló
Akinek behódolnak
Ebből az következik, hogy az egész életünk abból áll, hogy méricskélünk, folyamatosan igyekszünk „rendbe tenni” ami rossz. Valami sosem jó, szép, igaz… nem elég jó, nem elég szép, nem elég igaz. Valakihez, valamihez képest, vagy küzd, hogy a mércét ő állítsa föl→ „Előbb-utóbb az ember számmá lesz! „ (Satir).
Bűntudat. „Nem vagyok elég jó!” Magyarországon a nők 90%-az elégedetlen az alakjával.
A mércét mi állítsuk föl! Gondoljuk szépnek magunkat! Látszani fog!
Ajánlott irodalom
Virginia Satir: A család együttélésének művészete (már nem kapható, de ha érdekel részletesen, írd meg az admin-nak :) )
Virginia Satir: A Satir- modell
Verena Kast: Anyák –fiúk, Apák-lányok (korábbi cím) vagy A Személyiség születése (jelenleg ezen a cimen kapható ugyanaz a mű)
Bert Hellinger párterápiája, Mitől működik a szerelem?
Ajánlott film

Crash - Ütközések (2004) http://www.crash.gportal.hu/gindex.php?pg=6097235
Kapcsolódó fogalmak

*A szocializáció olyan tanulási folyamat, amely a születéstől a halálig tart. A szocializáció nem más, mint a „társadalomba való beilleszkedés folyamata, amely során az egyén megtanulja megismerni önmagát és a környezetét, elsajátítja az együttélés szabályait, a lehetséges és elvárt viselkedésmódokat.” (Bagdy, 1986.)

* Individualizáció: Az egyén egyéniség (individuum) figyelembevétele; valaki személyének felruházása egyéni jellegzetességekkel
Comments