Az élet sakk-mattot adott. Hogyan tovább? 1.

Rászorulunk a tapasztalatainkra. A következtetéseink gyakran tévesek. Nyitottság az új tapasztalat felé. A véralvadásgátló injekció beadásának fájdalommentes módja. Börzsönyi vadmalacos kirándulás térdműtét után. Mennyire bízhatunk a tapasztalatainkban? A megcsalás verziói. Amikor az életben kapunk egy mattot, hogy van utána? 1. Bizalom, bizalom vesztés. Pozitív forgatókönyv – a személy biztos. Negatív forgatókönyv – a tárgyak és az „itt és most” élvezetek. 2. Kötődés, kötődés vesztés. Negatív forgatókönyv – nem vagyok fontos, nem vagyok jó, nem vagyok…

Az élet sakk-mattot adott. Hogyan tovább? 2.

Snoopy – „50” póló. Életkorok sérülései. 1. Csecsemőkor. (Bizalom, bizalom vesztés. Kötődés, kötődés vesztés. Átélem a rendkívüliségemet.) 2.Ödipális korszak (Szerelmes vagyok az anyámba/apámba. Anya/apa a példakép – összeszedem magam.) 3. Serdülőkor (Identitás keresés, identitás vesztés. A példaképpel való azonosulás.) Konklúzió

Az élet sakk-mattot adott. Hogyan tovább? 3. // Az érzelmi gátoltság-séma 1.

Nem a tapasztalataink alapján érdemes élni, hanem a tapasztalataink megértése alapján. Eredeti tapasztalat – Olimpia. Átvett tapasztalat. Rágódás. Lényeglátó gondolkozás. Szabad döntés a minőségi tapasztalat mellett. Szabadon cselekszem, vagy a szabadságomért cselekszem. Feri: hogyan bírom én a papi életet? Az érzelmi gátoltság-séma 1. Megszégyenítés. Pozitív érzések gátoltsága. A gondoskodás gátoltsága. Érzelmi gátoltság séma vs. elégtelen önkontroll, önfegyelem séma.

Az érzelmi gátoltság-séma 2.

Hogyan tudunk szabadok lenni a gátoltság és a gátlástalanság között félúton? 1. Gátolt vagyok. 2. Megtanulok valami önkifejezést. 3. Megtanulom nem kifejezni. 4. Most szabad vagyok. Az érzelmi gátoltság séma belső dinamikája. Hogyan cselekedhetünk magunkért, hogy az érzelmekben ne legyünk gátoltak? 1. Színek. 2. Formák. 3. Hangok. Erikson – veszélyhelyzetek megoldása váratlan helyzetekkel. 4. Anyagok. 5. Mozdulatok. Őrült, dilis, szerelem. 6. Tempók. 7. Erősség, az erő kifejezése. 8. Stílusok.

Az érzelmi gátoltság-séma 3.

Bevezető (Gátoltság – gátlástalanság - szabadság. Dinamikus egyensúly.) Ismétlés – Milyen területeken élhetjük meg a szabadságunkat? (1. Színek. 2. Formák. 3. Hangok. 4. Anyagok. 5. Mozdulatok. 6. Tempók. 7. Erősség. 8. Stílus. 9. Spontaneitás.) Pedagógiai konferencia az élő rendszerek működéséről. A szabadság a kapcsolat szempontjából. 10. Szavak. 11. Vágy. 12. Ösztönkésztetések. 13. Érzelmek. 14. Sebesség. 15. Szükségletek.

Az érzelmi gátoltság-séma 4.

16. Játékosság. (Wellness. Kártya a páston.) 17. Ízek. (Szalonna. Törzshely, törzsasztal, törzsvendéglő – a ház specialitása.) 18. Újdonság. (Művész úr – bevonuló zene. Esküvő – A kékszakállú herceg vára.) 19. Magatartásformák. (Nem szabad ugrálni! Central Park. 20. Agresszió. 21. Gondoskodás, törődés. („Ez maradjon kettőnk titka.”) 22. Gyöngédség. (Schindler listája.)

Az érzelmi gátoltság-séma 5.

23. Intimitás. 24. Szenvedély. (Torontó – NBA döntő. „Atyaaa, a gatyaaa!”) 25. Önmagam megmutatása. (Beállni középre. Megsértődés.) 26. Kiszámíthatatlan. (Macách színház – Körmendi improvizál. Meglepetés út.) 27. Természetes. A séma negatív oldala. A harag kifejezése a kapcsolatban. („Elegem van belőled!” Leértékelés. Emlékezés. Fizikai állapotok. Cselevés.) A kapcsolat építéséért kifejezett (pozitív) harag. A gyöngédség negatív oldala. Gyerekkori önvédő stratégiák – Projekció, introjekció.

Az érzelmi gátoltság-séma 6.

Kiegészítő igazságok. (Önkifejezés és alkalmazkodás. Tévéműsor – 1 óra 20 perc.) Az érzelmi önkifejezés szabadságának a területei. 27. Természetes. (A természet. Kulturális gátoltság. Időjárás jelentés – kölcsönös neurotikus allergia. Zokni. Snoopy-s poszter, akvárium.) 28. A szeretet kifejezése. (Nincs vesztenivalóm.) 29. Ragaszkodás, kötődés. (A harag kifejezése. Projekció-introjekció. – A féltékeny férfi. – Helyzetek négy székre.)

Az érzelmi gátoltság-séma 7.

28. A szeretet kifejezése. (Isten szeret-e engem, vagy nem?) 29. Ragaszkodás, kötődés. (A héten fölkötöttem magam.) 30. A test, a meztelenség. 31. A ruhák. 32. Átélés, megélés. 33. A tánc. (Keresztelő János tangózik) 34. A zene. (Képrombolás) 35. A sport. (Testnevelés óra. – Kötélmászás osztályzatra.) 36. Ének. 37. A szex. (Sissi királyné és Andrássy Gyula gróf) Miért érdemes önmagunkat kifejezni?

A büntető készenlét-séma 1.- A paradigmaváltás 12 pontja

Hogyan alakul ki a büntető készenlét séma? Egymást kölcsönösen kiegészítő igazságok: igazság vs. irgalom. Miért bántjuk egymást? Mikulás és a büntető készenlét. A paradigmaváltás 12 módja: 1. Képes vagyok szabadon mind a két széken ülni (igazság és irgalom) (Desmond Tutu Nobel-békedíja. A fogva tartott tibeti szerzetes.) 2. A jutalom belülről jön. 3. Átélem a jóságom örömét. 4. Igaz ember akarok lenni. 5. Önmagam megerősítése. (Placid atya – a kicsinyek nagysága. Lenin kép a WC deszkába…

A büntető készenlét-séma 2.- A paradigmaváltás 12 pontja

6. A teremtményi voltunk belátása. (Miért megy haza a tékozló fiú, és az atya miért fogadja vissza? A menyország kapujában – 100 pont.) 7. A kapcsolat fontossága. (John Gottman kutatásai.) 8. A kapcsolatok általi (társas) önazonosság. (Indiai mítosz az erényes királyról. Afrikai misszionárius. Jászai Mari emlékiratai.) 9. Egységben a legbelső önmagammal. 10. A saját esendőségemmel való (pozitív) kapcsolat. (Bohóc doktor.)

A büntető készenlét-séma 3.- A paradigmaváltás 12 pontja

10. A saját esendőségemmel való (pozitív) kapcsolat. „Szeress engem föltétel nélkül!” Az elfogadás dilemmája – elfogadás és változás. Játék a székekkel – 5 szék a színpadon – rendszerszemlélet.) 11. Létezésem igazolása pozitív jogosultságok által. Válasz Auschwitzra. Lerakhatatlan felelősségem van. – Az áldozat felelőssége. John Gottman – Felelősség a hűtlenségben. 12. Rátalálás a bizalomra. (1. Gyermeki bizalom. 2. Bizalomvesztés. 3. A felnőtt ember bizalma.)

Buda László: Mit üzen a tested, mit üzen a lelked?

Jó estét kívánok! Nagyon nagy szeretettel köszöntelek benneteket! Tudom, hogy itt a tegezés a hagyomány. Pálferi megkért engem mosolygós arccal a lehetetlenre. „Nem helyettesítenél engem egyik alkalommal?” Miközben mindannyian tudjuk, Pálferit nem lehet helyettesíteni. Senkit nem lehet helyettesíteni, tulajdonképpen ez az egyik nagy felfedezése a felnőtt embernek, mikor úgy kezd magára ébredni, hogy „Nincs senki,…

A büntető készenlét-séma 4.

12. A biztonság, a rend iránti igényem fölülmúlásának képessége. John Gottman – Párterápia és bántalmazás. 13. A szabadságom átélése és megragadása. Cathy Freeman: „Cos I'm Free”. A bennem élő szabad gyerek – Magyar idősotthon Sidneyben. 14. Az igazságosság érvényesítésének képessége. A csatavesztés szépsége. Történet egy kígyóról, aki mindig megmarja az embereket. 15. Képes vagyok megkülönböztetni az igazságot az ítélkezéstől és a bosszúállástól. 16. Az igazságosság rendjének kiterjesztése. 17. Minden, a minket fölülmúló rendbe, vagy igazságosságba…

A büntető készenlét-séma 5.

Ismétlés. Feri első papi megbízatása, büntetésből. Az ismétlés folytatása. 20. A minket fölülmúló, hosszútávú igazsághoz való kapcsolódni tudás. 21. A szenvedés értékének a fölismerése. Együttérzés a családban, a szülő-gyerek kapcsolatban. John Gottman: A gyerekek érzelmi intelligenciája, nevelés szívvel-lélekkel. 1. Elutasító (Dismissing) 2. Helytelenítő (Disapproving) 3. Be nem avatkozó (Laissez-faire) 4. Érzelmileg fejlesztő (Emotion-Coaching) Óvodás korú gyerek érzelmi szükséglete. Érzelmi intelligencia fejlesztés a gyerek szemszögéből. Superman vs. házas játék.

A büntető készenlét-séma 6.

Szülő-gyerek kapcsolat – a bennünk élő gyerek. John Gottman – szülői magatartás minták. 1. Elutasító szülő. Mit csinál veled a harag? És te mit csinálsz a haragoddal? „Az érzések alapján élni.” 2. Helytelenítő szülő. 3. Laissez-faire szülő. 4. Érzelmi fejlesztő szülő. További gondolatok az érzelmi fejlesztésről – a kapcsolat ereje. Mi volt Auschwitz értelme? – Remélem, semmi. /Elie Weisel/ – Az élet értelme személyes. /Viktor Frankl/ Jó emberekkel miért történnek rossz dolgok? Az érzések és…

A büntető készenlét-séma 7.

John Gottman: A gyerekek érzelmi intelligenciája, nevelés szívvel-lélekkel. (1. Elutasító szülő. 2. Helytelenítő szülő. 3. Laissez-faire szülő. 4. Érzelmi fejlesztő szülő.) Most az eszemre hallgassak, vagy a szívemre? A szőlőmunkások (Mt 20,1-15) Az érzelmi intelligencia fejlesztése. 1. Fölismerem a magam érzését, fölismerem a másik érzését. Az esküvői szertartás nem vállalása. Érzések fölismerése a céges kultúrában. „Szörnyű dolog történt, de nem akarok róla beszélni.” 2. Megértem ezt az érzést, vagy érzelmet. Irracionális érzés. Irreális érzés. Megértő…

A büntető készenlét-séma 8. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése.

A harag. A félelem. A szomorúság. Kapcsolati szinten a harag, félelem, szomorúság. Ismétlés (az eddigi három pont) 1. Fölismerem a magam, vagy mások érzését. 2. Megértem ezt az érzést, vagy érzelmet. 3. Elfogadom az érzést. 4. Engedélyezem az érzéseket. (Pöttyös mise. Gyógytorna.) 5. Együttérző vagyok. 6. Pozitív viszonyt veszek föl az érzésekkel. 7. Igyekezlek meghallgatni, és meghallani az érzéseidet. Jung: A ma embere elvesztette az érzékenységét a nagy történetek iránt. Saját nagy történetem – „Ne…

A büntető készenlét-séma 9. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése.

1. Fölismerem a magam, vagy mások érzéseit. 2. Megértem az érzéseket. 3. Elfogadom az érzést és mögöttük a személyt. 4. Engedélyezem az érzéseket. 5. Együttérző vagyok. 6. Az érzések lehetőséget biztosítanak a közelebbi kapcsolatra. (A megváltozott önmagamat keresem. Z-generáció.) 7. Meghallgatok, és meghallok érzéseket és érzelmeket. 8. Elismerem az érzések jogosságát, és hitelesítem azokat. Feri örül – fürdőkád. Kegyetlenné válik, aki az együttérzést nem ismeri. 9. Nevet adunk az érzésnek. Az érzés megnevezése segítő kapcsolatban.…

A büntető készenlét-séma 10. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése.

10. Határok kijelölése. 11. Célok meghatározása. Feri papi tanulmányai, és céljai a szemináriumból elbocsájtás után. Kassai diáklányok Auschwitzban – Cél vagy vágy? Lufi a tengerimalac. 12. Lehetséges megoldások kidolgozása. 13. Megoldási javaslatok értékelése. Az első kérdés: Igazságos-e? Méltányos-e?

A büntető készenlét-séma 11. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése.

Ismétlés. 12. A lehetséges megoldások kidolgozása. 13. Megoldási javaslatok értékelése. 1. Igazságos-e? Méltányos-e, amit csinálok? 2. Működőképes-e? (16 pont arról, hogy miért vagyunk oly nagyon eredménytelenek, az egyház székéből szólva.) 1. Az ember rossz. – Mindenki a létezése okán jó. 2. Bűnös vagy! – Sebzett vagy. 3. Az ember társas lény. – A ma embere alapvetően individuumnak látja magát. 4. Mi elmondjuk, ti hogyan csináljátok meg! – Én egy szabad lény vagyok, majd eldöntöm. 5.…

A büntető készenlét-séma 12. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése.

A büntető készenlét-séma 12. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése. 13. Megoldási javaslatok értékelése. 1. Igazságos-e? Méltányos-e? 2. Működik? Hatékony? Életélvezők vs. kényszerteljesítők. Cél vs. folyamat. 3. Biztonságos-e? 4. Hogyan fogom magam érezni utána? (A kísértés.) 5. Mások hogyan fogják érezni magukat? 14. A helyes megoldás kiválasztása. 1. Könnyebb az érzésekkel bánni, mint az érzésekre adott válaszokkal. 2. Engedélyt adunk a próbálkozásra. 3. Bízok abban, hogy a hibáimból tanulni fogok. 4. Konkrét terv kidolgozása.

A büntető készenlét-séma 13. - Az érzelmi intelligencia fejlesztése.

14. Helyes megoldás kiválasztása. 14/c. Konkrét terv kidolgozása. Esemény, hatás, válasz. Egy terv kidolgozásának lépései. Megvertek az iskolában – éjjeli karateedzések. Imre Géza párbajtőröző elveszti az olimpiát. – Feldolgozás 28 lépésben. 14/d. A megoldást javítgatom. Az apa szerepe a családban. 15. Kudarcaink is lesznek, a folyamat a lényeg.

A büntető készenlét-séma 14. - Mikor halasszuk el az érzelmi fejlesztést?

Mikor nem alkalmas a pillanat az érzelmi fejlesztésre. 1. Mikor nincs idő. ( a) Most nincs rá idő. b) Van rá idő. c) Szánok rá elég időt. d) Rendszeres idő.) 2. Mikor közönségünk van. (Templomi kifutópálya.) 3. Mikor nem vagyunk rá alkalmasak. Érzelmeket terjesztő magatartás. Érzelem fertőző magatartás. Az érzelmi intelligencia fejlesztés személyiségjegyei. 4. Komoly viselkedési zavaroknál. 5. Amikor a gyerek nem a hiteles érzéseit mutatja. Az érzelmileg intelligens személynek a jellegzetességei. A jó tulajdonságok…

A büntető készenlét-séma 15. - Hogyan váljak érzelmileg éretté? Lépések a fejlődéshez.

1. Képes vagyok mély érzéseket megélni. – Képes vagyok rálátni és reflektálni a saját érzéseimre. 2. Képes vagyok az érzéseimet szabadon kifejezni. – Nem manipulálok másokat az érzéseimmel. 3. Képes vagyok kötődni a szüleimhez. – Le tudok róluk válni. Énközpontúság és elengedés. Cégvezető karácsonya. 4. Képes vagyok kifejezni, hogy mások fontosak nekem. – Kialakult fejlett önazonossággal rendelkezem. 5. Nyitott vagyok, és befogadókész. – Szilárd értékrenddel rendelkezem. 6. Szabad vagyok az önkifejezésben. – Fejlett érzelmi önszabályozással…

A büntető készenlét-séma 16. - Hogyan váljak érzelmileg éretté? Lépések a fejlődéshez II.

Ismétlés – Kiegészítő igazságok, érzelmi intelligencia. 9. Biztonságot adó személy. – Szereti a kalandot, a kockázatot, és hatékonyan kezeli a stresszt. Flow vs. óceán-érzés. Családos, gyerekes történetek. 10. Együttérzők. – Príma a realitás érzékük. Borderline. „Nem értek veled egyet, de ha bajba kerülsz, számíthatsz rám.” „Miért büntet Isten a betegséggel, a fájdalommal?” 11. Spontán, tudatos, és kontrollálni tudja magát. (Construma - KAPSZLI - Akvárium) 12. Önbecsüléssel élnek. – A gyöngeségeiket beismerik. 13. Rugalmasak, és stabilak.…

A büntető készenlét-séma 17. - Hogyan váljak érzelmileg éretté? Lépések a fejlődéshez III.

15. Tudnak közel lenni, és amikor távol vannak, akkor sem vesztik el az egyensúlyukat. Egy pap önbecsülés nélkül, és önbecsüléssel a multi világában. 16. Életképes vagyok és önálló, és képes vagyok kötődni. (Dezső és Brünhilda) 17. Képesek vagyunk motiválni magunkat, és kreatívan változtatunk. 18. Ambivalens érzések átélése, és az irányultság megtartása. 19. Önbecsülés és önértékelés. 20. Tisztában vagyok a szükségleteimmel, és képes vagyok azokat késleltetni.

A büntető készenlét-séma 18. - Hogyan váljak érzelmileg éretté? Lépések a fejlődéshez IV. Autonómia vagy individualitás? Út az érzelmi érettséghez.

Mononukleózis és depresszió. A fejlődés lépései. 21. Érzékeny és nagyvonalú. 22. Tapintatosság, és őszinteség. 23. Képes vagyok játékosnak lenni, és komolyan venni a másikat. A változás útja. 1. Nem minden változás fejlődés. 2. Nem minden fejlődés gyarapodás. Lengyel terapeuta az érzelmi fejlődésről. 1. Az érzelmi zavaraink nagyszerű lehetőségek. „Magyar anyák, ne vasaljatok!” 2. Közelebb engedem a negatív érzéseket magamhoz. 3. Növelem az önreflexió képességét.

A büntető készenlét-séma 19. - Hogyan váljak érzelmileg éretté? Lépések a fejlődéshez V. A fejlődésre való képesség feltételei – hogyan fejlődhetek?

Lengyel terapeuta az érzelmi fejlődésről. 4. Belátás, az igazság rám eső részét magamra veszem. 5. Ellehetetlenülés. 6. Tudatosság.

A büntető készenlét-séma 20. - Mit tegyek, ha itt az idő a halaszthatatlan változásra?

Dobrowolsky – Az érzelmi fejlődés – 6 pont - ismétlés. 1. Az érzelmi zavar valamilyen lehetőség. 2. A negatív érzelmek elviselése. 3. Az önreflexió képessége. 4. Belátás. 5. Ellehetetlenülés. 6. Tudatosság. A krízis átélése. Paul Watzlawick: Változás. Probléma – Megoldás – Jobban vagyok. Reinhard Krüger: „A szenvedélybeteg problémája a szenvedélybetegsége.” Elégedetten élni megoldhatatlan problémákkal. Történetek Watzlawicktól (Óvoda. Utazási kényszerbetegség.) Watzlawick – A váratlan.

A büntető készenlét-séma 21. - Hogy szabaduljunk ki a problémáink csapdájából?

Dobrowolsky – Az érzelmi fejlődés – 6 pont – ismétlés. Paul Watzlawick: Változás. – 4 pont. 1. A megoldásainkat kell megváltoztatnunk, nem a problémát megoldanunk. 2. Jön valami váratlan. 3. Itt és most. (Traumatizált személy segítése. Itt és most a párterapeutánál.) 4. Új keretbe helyezzük, vagy helyeződik a probléma, és ezért kilépünk a csapdába ejtettségünkből. (A madár üvegkorlátnak repül. Ír párterapeuta. Buddhista koan. Ram Tzu tudja. Magamat dobom a lyukba.)

A büntető készenlét-séma 22. - Mit tehetek, amikor azt gondolom, hogy már mindent megpróbáltam?

Első lépés: eldöntjük, hogy a problémát most nem akarjuk megoldani. Egymást beavatjuk az álmainkba, a vágyainkba, a terveinkbe. A változáshoz nagyon sok érzelmi energiára lesz szükségem. Mi az, amiért ilyenkor dolgozunk? Második lépés: Beszéljünk az elakadást jelentő témáról. Az egyenes vonalú fejlődés nem történhet már meg. Hogyan beszéljünk arról, hogy hogyan élem meg a problémát? Ne a férjemnek, vagy a feleségemnek beszéljek, hanem egy „harmadiknak”. A problémához való hozzáférésünket szükséges biztosítanunk. Megértés, együttérzés, megbecsülés, tisztelet.…

Kérdezz Pál Feritől! Évadzáró keddi alkalom meglepetés vendéggel

Kérdezz Pál Feritől! Évadzáró keddi alkalom meglepetés vendéggel. Teljességre hangolva – Magyar Katolikus Rádió – 5 éves a műsor. Teljességre hangolva kisfilm. 2. kisfilm. Kérdések. Mindig rossz férfiakba szeretek bele. Mivel jutalmazza magát Feri atya, amikor úgy érzi, hogy valamit igazán jól csinált? Mit kezdesz azokkal a sértő megjegyzésekkel, amelyeket rád tesznek? Mi a kapcsolat a komplexus és a séma között? Hogyan tehetem túl magam egy olyan férfin, akit önzetlenül szerettem, szeretek, és nem tudjuk,…

Részletek, gondolatok Pálferi előadásaiból minden héten

Te is kéred? Hova küldhetjük őket?