Társastánc

A társastánc gyűjtőfogalom, amely hivatalosan 10 táncot foglal magába: Standard táncok: angol keringő, bécsi keringő, tangó, slowfox és quickstep. Latin táncok: szamba, cha-cha-cha, rumba, paso doble és jive. .Én a kedveltebb, népszerűbb táncokat szoktam tanítani ezek közül, a csoportom kívánsága szerint. Általában a keringők, a tangó, a szamba, a cha-cha-cha és a rumba kerül terítékre, ám emellett belecsempészem a rocky alapjait is, ami viszont hivatalosan nem tartozik a társastáncok körébe.

A társastánc legnépszerűbb táncai: A XIX. század táncéletét a keringő uralja a polkával és a galoppal együtt. A társastáncok közül a bécsi keringőnek van a legrégebbi hagyománya. A neve a német waltzen (forogni, keringeni) szóból származik, és a talajon sikló lábak forgó mozgására vonatkozik.

Az angol keringő az 1920-as években Bostonból indult világhódító útjára (ezért angol). A bécsi keringő egyik utódjából fejlődött ki, amely a régi kerek fordulások mellett már az egyenes irányú mozgás új elemeit is tartalmazta.

A tangó latin eredete miatt kissé kilóg a standard táncok közül. Két formáját különböztetjük meg: az argentin tangót és az angol típusú, társastáncok közé sorolt tangót. Jellegzetessége a gyors, hirtelen fékezett, erőteljes haladó mozgások, amelyek szaggatottan váltakoznak a szenvedélyes dinamika és a feszült szünet között.

A rumba, eredetileg több kubai párostánc gyűjtőneve. A 19. század leírásaiban szenvedélyes, csábító táncként említi: a nő arra törekszik, hogy a férfit kihívó csípőmozgásával elcsábítsa. A rumba szó jelentése: ünnep és tánc.

A cha-cha-cha az afro-kubán zene fejlődésének legújabb jelenségei közé tartozik. Mesterségesen alkotott tánc: a rumbának és a mambónak egy változata.

A szamba eredetileg több táncformának a gyűjtőneve, amelyeket az elmúlt évszázadokban az afrikai néger rabszolgák vittek magukkal Kongóból, Szudánból, Angolából új hazájukba, Brazíliába. "Semba" afrikai szóból származik, ami tipikus csípomozgásokat jelöl. A kultikus ünnepeken, főleg a bantu népeknél, az extázis, a mámorító tánc állt a középpontban.

Oktató: Damjanovich Márta

Bemutatkozás

3 éves koromban kezdtem balettozni, a fő csábítás, az volt, hogy a nagymamám zongorázott az órákon. Kipróbáltam az RSG-t, de egy sajnálatos baleset miatt annak vége szakadt. Egy időre feladtam a dolgot, de egyik nyáron a napközis táborban megismertem egy tánctanárt, aki formációs táncot tanított, főleg lányoknak, amit a következő évben szombatonként nála folytattam.Ezután „egyenes út” vezetett, - akkor még Úttörőháznak hívtuk – a házban levő versenytánc klubba. C kategóriáig jutottam.Évek múlva jelentkeztem a Magyar Művelődési Intézet által indított tánctanárképzőbe, ahova felvettek, és 2 év múlva sikeresen levizsgáztam. Azóta gyakorlatilag folyamatosan tanítok, barátok által szervezett csoportokkal kezdtem, aztán lehetőségem volt az Oktogon Tánc Centrumban tanítani, ahol 2001. óta tanítok. Azóta már több tánciskola is megtalált, ezek az Új Karnevál, és a Mizu/Jam táncklub, ahol szintén évekig tanítottam.
Szeretném minél több emberrel megismertetni a táncok alapjait és a tánc szeretetét. Az életemben, a család és a gyerek mellett nagyon fontos szerepet játszik a TÁNC, fantasztikus kikapcsolódást, feltöltődést jelent számomra. Utóbbi években egyre inkább találkozom a tánc "terápiás" jellegével. Az első, amit meg kell tanulnunk, Nőnek és Férfinak lenni, Vezetőknek és Vezetetteknek, ami egyszerűnek tűnik, de a tánc "társastánc" alkalmával derül ki, hogy mennyire tudjunk megélni tényleges szerepünket. Egyik tanítványom mondata, szlogenné vált számomra: Minek párterápiára járni, ha lehet táncolni is 🙂

Ajánlott viselet az órán

Kényelmes ruha és cipő legyen, ez a legfontosabb. Lehetőleg ne sportcipő legyen, mert az odatapad a talajhoz. Hölgyeknek, ha kényelmes, közepesen magassarkú cipőt javasolok, de a lapossarkú cipő is megfelel.

Ha otthon magad szeretnél tanulni

Fő támogatónk:

További támogatóink