Múltkor hallhattatok sok haszid történetet, erről még csak annyit - visszautalva - hogy ha nehéz időszakomban vagyok, engem kizárólag a történetek tudnak életben tartani, többek között ezek haszid történetek. Elég piszkosra olvastam már ezeket a könyveket, nagyon örülök hogy megvannak. Nektek is ajánlom, ha a szentek élete túl komoly olvasmány, akkor a haszid történeteket lehet…

Téves érzések: mit kezdjünk velük? Évad végi kérdések

Téves érzés is vezethet helyes megoldáshoz, ha visszafelé fölfejtjük azt, mivel minden érzés, gondolat stb. a jó érdekében, helyes céllal alakul ki bennünk. A bennünk lévő rosszal szemben sem szabad erőszakkal fellépnünk, mert elnyomjuk egy részünket, nem figyelünk figyelmeztetésére és előbb-utóbb fellázad, felszínre jut. Alapvetően minden külső célunk belső vágyra (a létezés öröme, belső béke megélése, feltétlen szeretet, jóság élmény, egység megélése) vezethető vissza. - Az év során összegyűlt kérdések megválaszolása.

A szeretet hatásai

A szeretet gondolkodást, ítéletet, meggyőződést, hitet alakító hatása -(Ha szeretem, jónak tartom, ha jónak tartom, szeretem.)1. Annak mondunk igent, akit szeretünk (pl. értékesítés ismerősi hálózatban) Módszerek a megnyerésre: fizikai vonzerő, azonos politikai meggyőződés, hasonlóság, dohányzás, vallás. 2. Bókok (férfiakra, nőkre egyaránt hat) 3. Kapcsolat 4. Együttműködés (összefogás) 5. Kondicionálás és asszociáció (Negatív példa: rossz idő, utált meteorológus; pozitív példa: ha szép a nő, jó az autó)

A helyettesítő érzés

Az eredeti érzelmeket felülírja a helyettesítő érzés. Fontos a 4 alapérzés (öröm, félelem, szomorúság, düh) helyes megélése! Mindenkinek van 1-2 helyettesítő érzése. Ez(ek) jellemzői: nem továbblépésre, hanem belenyugvásra ösztönöz; túl heves az adott élethelyzethez képest; megszállva tart, hasonló szituációban újra és újra visszatér; annak látszatát kelti, hogy hozzánk tartozik, ránk jellemző. Tipikus helyettesítő érzések: szorongás, zavar, tehetetlenség, háborgás, szörnyülködés, sértődés, önsajnálat, irreális bűntudat. Alapvető érzések kicserélése helyettesítő/parazita érzésekre: 1. Tilos bármit érezni, átélni. 2. Az…

Érzelmi nevelés az iskolában

Érzelmi nevelés az iskolában: "jelzőlámpás" rendszer; érzelmi dobókocka. Helyettesítő érzelmek eredményezte játszmák. Játszmák megoldása: Férfiaknak: 1. Ne térj ki a konfliktus elől! 2. A nő részéről fölfakadó negatív érzés, nem a személyed elleni támadás! 3. Ne akard rövidre zárni a beszélgetést tanáccsal, megoldás adásával! 4. Hallgasd meg! 5. Fogadd el a nő érzéseit, magatartását! Nőknek: 1. Ne támadd, ne bíráld, ne vesd meg a férfit! 2. Ha hevesek az érzéseid, előbb gondolkodj, s igyekezz pontosan…

Érzelmek/érzések 5.

9. Megvetés - hatására el tudunk ítélni bennünket veszélyeztető eszméket vagy személyeket. Az érzések hatása a cselekedeteinkre. Pl. a boldogság rugalmasabbá tesz, segít leküzdeni a nehézségeket, jótékonyabbá tesz, a boldog ember hatékonyabban köt üzletet, ... Az ítélet és az érzés kapcsolata (egyezés, ütközés). Ezek ellentmondásainak feloldása: 1. átértékelés, 2. védelmezés, 3. kétségbevonás.

Érzelmek/érzések 3.

6. Szeretet (mint érzés) 2 fajtája: a.) kötődési- és b.) gondoskodó szeretet A kötődési esetében kiváltó a gondozó személy, a gondoskodó esetében a gondozott személy. 7. Szerelmi vágy - nem egyenlő az ösztönnel, hanem ösztön és erkölcs ütköztetése, a kettő dinamikus kölcsönhatása. Ösztönösség / moralizálás. Létezik szerelmi vágy Isten felé is. Assisi Szent Ferenc és Szent Klára

Érzelmek/érzések 4.

A szeretet- és a szerelem-érzés megkülönböztetése. Szeretet: az énhatárok kitágulnak; szerelem: az énhatárok föloldódnak. Megvetés (figyelmen kívül hagyás, elutasítás). Negatív irány: az előítélet érzelmi alapja. Pozitív irány: értékeink védelme, összefogás.

Érzelmek/érzések 2.

3. Düh/harag - veresége az agresszió, mely lehet biofil és nekrofil. Az elfojtás is agresszió, csak befelé irányul. Fontos a harag egészséges megélése, kifejezése. 4. Félelem - jelenlegi terv leállítása, környezet éber figyelése, megdermedés vagy menekülés 5. Undor - célja a rosszullét elkerülése, ösztönös visszautasítása

Önfeledtség - az én (önmagam) elvesztése

Akadálya a túlzottan magunkra figyelés és, ha nincs mit elveszíteni, mert még el sem jutottunk önmagunkhoz. A játék. A lényeg a játék, és nem a játékos. A játék tőlünk függetlenül létezik.
Milyen az a család, mely megteremti a gyermek számára azokat a feltételeket, melyek következtében átélhet egy érzelem gazdag pozitív élettudatot? 1. világosság - tiszta szabályok, elvárások, célok 2. középpontban levés, 3. választási lehetőség, 4. elkötelezettség, 5. lehetőségek adása - újabbnál újabb, eddig ismeretlen lehetőségek folyamatos biztosítása

Érzelmek/érzések 1.

Hogyan határozzák meg hitünket, meggyőződésünket az érzelmek/érzések. Az érzések célja, funkciója. A cselekvések, melyek az érzésekből következnek. 1. Boldogság/öröm - folytatom az utamat a cél felé, újabb célokat tudok találni és keresek, segít az együttműködésben, segít a szeretetem kifejezésében 2. Szomorúság/gyász - tétlenség, visszavonulás, segítségkeresés

Világos célok - visszajelzések 1.

Hogyan tudnánk magunkat olyan állapotba hozni, hogy olyan pozitív hit alakuljon ki bennünk, mely azután kihat egész életünkre? "Jó élni érzés". 1. kihívás - a.) megtalálni, b.) azzá tenni, 2. önfeledtség - cselekvés és figyelem összeolvad, 3. világos célok - folyamatos visszajelzéssel

Világos célok - visszajelzések 2.

A visszajelzés rendkívül fontos, akár azonnal, akár később történik. Lehet egészen aprócska; egyetlen mondat, mosoly, stb. a visszajelzéseket tudni kell értelmezni. Bármit teszünk is, kell, hogy legyen célja (tanítás - nevelési és oktatási cél, biciklizés - úticél , sebesség, ...) Azonosulás a társadalmi célokkal - nem azonos a saját céljainkkal. 4. feladatra való összpontosítás Kontroll paradoxonok: én uralom a helyzetet - a helyzet ural engem. Az életben számtalanszor a helyzet ural bennünket. Pl. játék során…

A módosult (alternatív) tudatállapot 4.

Tudatos én ; személyiség centruma (centrum= Jézus Krisztus); éntudat és én-határ; akarat és az én-funkció kapcsolata; meggyőződés és hiszékenység >> nincs teljes érzelemmentesség; a következtetés fontossága; megismerés és hit összefüggései: belátás>föld; hit> ég; igazság és szeretet: - megismerés - krízis: fordulópont, döntés, választás; hit és ítélet, megtérés és krízis, meggyőződés és krízis;vallás: 1. erkölcsös élet: azonosulás az élettel, 2. fegyelmezettség: figyelem fegyelmezettsége, 3. érzelmi átalakulás: derű, harmónia, 4. helyes motiváció: élet helyes szolgálata

A módosult (alternatív) tudatállapot 5.

I. érzelmi érintettség fontossága; II. vallás, mint pótolhatatlan, nagy lehetőség az ember életében; Integrálódás: hit az emberbe; ember a közösségbe; III. vallás szempontjainak folytatása: 5. fejlődő tudatosság: hit, meggyőződés kordában tartása, jelenben való élés, reflexió, 6. életbölcsesség növekedése (bölcsesség: praktikus ész nagy távlatokban); IV. módosult tudatállapot: befolyásolhatóság nő >> (kómás) betegekkel való foglalkozás helyessége; Kómás beteg: érzékenyek > élőként kezelni, komplex ingerek adása, életritmusba helyezni; Beteg: hit keretébe helyezett pozitív információközlés fontossága; gyógyulás és otthon…

Gyógyulásunkat szolgáló stratégiák

1. "igen" stratégia, 2. követés és vezetés (Mr Lee), 3. kettős kötés (fej vagy gyomor?), 4. átkeretezés (terhesség kontra áldott állapot), 5. képzelőerő aktiválása (műfordítóverseny a börtönben), 6. anekdóták, történetek, metafórák (azonosulunk a sztorik szereplőivel), 7. hitelesség (érintéssel is átmegy a hit vagy annak hiánya)

A módosult (alternatív) tudatállapot 1.

I. Fő formái: 1.Álom, 2.Félálom, 3.Meditációs áll., ima, 4.Művészi élmény, 5.Élsportolók versenyhelyzete, 6.Krízis, 7.Gyász, 8.Baleset, 9.Betegség, 10.Hipnotikus állapot, 11.() 12.Drog, 13.Mély relaxáció, 14.Erősen koncentrált állapot, 15."autópálya-hipnózis", 16.Vallási élményekkel kapcsolatos állapot: zene, tánc, 17.Halálközeli élmény, 18.Szexuális élmény, 19.Tömeg élmény, 20.Szülő nő tudatállapota, 21.Szerelem. II: Előidézése: 1.Ingerek megvonása, drasztikus csökkentése (pl.:Böjt, virrasztás, gyász, stb.)

A módosult (alternatív) tudatállapot 2.

2.Érzékek ingerekkel való elárasztása, 3.A figyelem erős megterhelése, 4.Biológiai egyensúly komoly felborulása, 5.Drog, 6. Légzésszabályozás, 7.alvás elhagyása, 8.Fokozott mentális igénybevétel, 9.Nagyon megerőltető élethelyzet, 10.Krízis, 11.Extra teljesítmény, 12.Nagyon erős érzelmek, 13.Csökkent éberség. III. Általános jellemzői: 1.Gondolkozás megváltozása, 2.Időérzék módosulása, 3.Realitásérzék csökken, 4.Érzelmek kifejezésének megváltozása, 5.Testérzék megv., 6.Belső logika, 7.átélt valóság, 8.Újjászületés élmény, 9.Fokozott befolyásolhatóság, 10.Modellkövetés.